یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
رقابت بی‌مورد برخی نهادها در چاپ کتاب‌های دفاع مقدس

«مریم بازرگانی»، پژوهشگر و مولف زنجانی و نویسنده حوزه دفاع مقدس با اظهار تاسف از رقابت بی‌مورد برخی از نهادها در چاپ کتاب‌های موضوعی دفاع مقدس، گفت: نباید نگارش‌ها به سمتی برود که صرفا باب میل برخی از افراد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، مریم بازرگانی، پژوهشگر و مولف زنجانی و متولد 1357 است. نخستین کتاب بازرگانی با عنوان «گمشده دره سبز» خاطرات آزاده جانباز محمدعلی کاظمی، توسط انتشارات سوره مهر سال 1398 چاپ شده است. داستان‌های این نویسنده زنجانی در مجموعه داستان‌های «قرار ساعت 22» و «دعوت نامه» و «شهادت با طعم آلبالو» و «سوفیا» به چاپ رسیده است.

این نویسنده زنجانی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا ضمن تأکید بر لزوم پاسداشت دفاع مقدس و ثبت و انتشار خاطرات دوران جنگ تحمیلی گفت: پس از پایان هر جنگی، این نوشته‌ها و کتاب‌ها هستند که ما را به سوی داوری درست درباره چنین واقعه بزرگی رهنمون می‌شوند.

بازرگانی با اشاره به اینکه پس از گذشت چندین سال از جنگ آثار باقیمانده و کتاب‌های نوشته شده تنها سخنگو و بازمانده آن دوران خواهند بود، اضافه کرد: درواقع می‌توان گفت، آثار نوشته شده درباره جنگ، شناسنامه یک ملت هستند.

وی نخستین اثر چاپ شده خود درباره دفاع مقدس را «گمشده دره سبز» خاطرات آزاده جانباز محمدعلی کاظمی عنوان کرد و گفت: این کتاب بازگوکننده واقعیت‌های تلخ زندان و اسارت از زبان یک نوجوان 16 ساله است. شخصیت محوری این کتاب، در طول داستان روزهای تلخی را به امید بازگشت به میهن تحمل می‌کند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس درباره بازخورد این کتاب خود، گفت: نتیجه مثبت یا حتی منفی کتاب را باید از نسل جدیدی که آن را مطالعه کرده‌اند، پرسید؛ اما هر شخص نوجوان یا حتی کتابخوان حرفه‌ای در صورتی می‌تواند، یک کتاب را قضاوت کند که آن را از همه جوانب مورد بررسی قرار دهد.

بازرگانی درباره سایر کتاب‌های نگارش شده با موضوع دفاع مقدس در طول سه دهه گذشته نیز گفت: آنچه مسلم است، اینکه برای هر نویسنده‌ای کیفیت کتاب بر کمیت آن برتری دارد، اما در صورتی این نتیجه حاصل خواهد شد که کتاب‌های موضوعی دفاع مقدس زیر نظر کارشناسان مخصوصا حوزۀ ادبیات و نویسندگان جنگ چاپ شود.

وی با اشاره به اینکه ادبیات دفاع مقدس با سایر موضوعات متفاوت است، افزود: برای نگارش کتاب در این بخش حتما باید به موضوعاتی همچون فرم و محتواری کتاب، ویراستاری، تیراژ، طرح روی جلد، صفحه‌آرایی، قطع کتاب، انتخاب عکس و تدوین دقت شود، چراکه همه این مباحث در بهتر دیده شدن کتاب و جلب رضایت خواننده موثر خواهد بود.

وی با اظهار تاسف از رقابت بی‌مورد برخی از نهادها در چاپ کتاب‌های موضوعی دفاع مقدس گفت: متاسفانه گاه اصلا به کیفیت و محتوا توجهی نمی‌شود و همین امر نارضایتی خوانندگان را فراهم می‌سازد.

بازرگانی با تأکید بر بیان واقعیت‌ها در نگارش کتاب‌های موضوعی دفاع مقدس، گفت: هیچ جنگی در هیچ جای تاریخ مدح و ستایش شده نیست و حاصل آن چیزی جز ویرانی و قتل و هرج و مرج نبوده است؛ پس باید واقعیت‌ها را نوشت و منتشر کرد.

این نویسنده دفاع مقدس با تأکید بر پرهیز از سلیقه‌ای عمل کردن و مصلحت‌اندیشی در نگارش کتاب‌های دفاع مقدس بیان کرد: نباید نگارش‌ها به سمتی برود که صرفا باب میل برخی از افراد باشد.

بازرگانی درباره راهکارهای جلوگیری از تحریف مباحث دفاع مقدس نیز گفت: نمی‌توان این ادعا را داشت که به‌صورت صد درصدی از تحریف موضوعات دفاع مقدس جلوگیری می‌شود، چون هر کسی که جنگ را دیده روایت خودش را دارد و هیچ دو نفری مثل هم یک موضوع را روایت نمی‌کنند.

وی در پایان با اشاره به مبحث مطرح شده در کتاب «حرف ما» اثر استاد مرتضی سرهنگی با موضوع دفاع مقدس گفت: در این کتاب نکته جالبی درباره نگارش کتاب‌های موضوعی دفاع مقدس بیان شده است و آن اینکه: «آدم‌ها در برابر جنگ کوچکند. وقتی جنگ با آن همه هول و رعب و هراس می‌آید و آتش می‌آورد چیزی جز خاکستر برجای نمی‌گذارد. خاکستر آدم‌ها و آرزوها و خاکستر زندگی. خیلی‌ها درباره جنگ می‌نویسند، می‌سرایند و لحظه‌های افتادن و ایستادن را در گوشه‌ای از دل دوربین نگه می‌دارند اما این کلمه‌ها و تصویرها فقط ما را به جنگ کمی نزدیک می‌کند. انگار که صدایی از دور می‌شنویم و یا تصویر کوچک شده‌ای را می‌بینیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها