شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
افزایش سرانه مطالعه تهران را به کتاب‌فروشی نیازمند می‌کند

حق‌شناس در واکنش به شرایط بازار کتاب و روند تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در تهران؛ مهمترین راه مواجهه با این معضل را افزایش سرانه مطالعه در شهروندان تهرانی خواند.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ضرورت افزایش سرانه مطالعه در شهر تهران گفت: اگر بتوانیم مطالعه 7 دقیقه‌ای در روز را به 10 دقیقه برسانیم و اگر جمعیت 10 میلیونی تهران بتواند روزی 3 دقیقه افزایش مطالعه داشته‌باشند؛ یعنی 30 میلیون دقیقه در روز و این مسأله یعنی افزایش خرید کتاب، تامین نیاز کتابی مخاطبان و همچنین قراردادن کتاب در کتابخانه‌ها. این موضوع، نیاز به کتاب‌فروشی‌ها، چاپ‌خانه‌داران، ناشران و نویسندگان و سایر اهالی قلم و نشر در سطح جامعه را افزایش می‌دهد.

وی همچنین درباره تعطیلی برخی از کتاب‌فروشی‌ها در ایام کرونا گفت: چطور یک کتاب‌فروشی می‌تواند رونق بگیرد؟ زمانی که بتوانیم جامعه را متقاعد کنیم که مطالعه خود را افزایش بدهد. اگر شاهد رشد این مسأله در جامعه باشیم، طبیعتا تمامی چرخه‌های تولید و توزیع کتاب خودبه‌خود بهره‌مند می‌شوند و دیگر شاهد تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها نخواهیم بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر درست به این چرخه نگاه نکنیم، به مشکل برمی‌خوریم. درنتیجه باید تمام تلاش خود را به‌سمتی ببریم که سرانه مطالعه در کشور را افزایش بدهیم و فرصت‌هایی را برای امکان مطالعه بیشتر فراهم کنیم.

حق‌شناس افزود: نهادهای عمومی نیز باید تلاش کنند تا کتاب به‌راحتی و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و قطعا با انجام این کار اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه کتاب به نتیجه مثبتی خواهد رسید.

 رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تعیین تکلیف بازسازی و بازگشایی برخی از خانه-‌موزه‌ها از جمله خانه‌-موزه ملک‌الشعرای بهار در سال جاری گفت: متاسفانه همچنان درخصوص آغاز فعالیت خانه-موزه ملک‌الشعرای بهار اتفاق چشم‌گیری نیفتاده؛ این درحالی است انتظار ما این بود که سازمان شهرداری اقدامات لازم برای بازگشایی و کمک به احیا و بازسازی این خانه-موزه را زودتر انجام بدهد.
 
وی افزود: متاسفانه این خانه-موزه به‌لحاظ مالکیت در اختیار سازمان اوقاف است و اکنون خالی است. درگذشته نیز در اختیار و اجاره کارهای صنفی بوده‌؛ اما حالا در شرایط رضایت‌بخشی نیست و امیدواریم که هرچه زودتر به‌نتیجه مثبتی برسد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران همچنین درخصوص نصب تابلو خانه‌-موزه ملک‌الشعرای بهار پیش از افتتاح آن اظهار کرد: این اقدام به‌معنای هدف‌گذاری مدیریت شهری است؛ اما همان‌طور که گفتم در اختیار سازمان اوقاف است و امیدواریم که این سازمان هرچه‌زودتر بتواند آمادگی خود را برای انتقال و تملک آن به شهرداری اعلام کند.
 
حق‌شناس همچنین درباره افتتاح خانه-موزه اخوان ثالث نیز بیان کرد: این این مکان تملک شده‌بود؛ برای کارهای اداری از آن بهره‌گیری می‌شد. در این دوره تلاش کردیم تا این مکان فرهنگی را به‌شکل سابق خود بازگردانیم و در این مسیر از کمک‌های خانواده و فرزندان اخوان ثالث استفاده کردیم. هزینه‌های قابل توجهی برای رسیدن به این امر مهم صرف شده‌است و امیدواریم که به‌زودی شاهد بهره‌برداری و افتتاح این خانه-موزه در منطقه 6 تهران باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها