چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
هزینه پیک مشتریان تابستانه را از خرید غیرحضوری منصرف می‌کند

حسین مفید می‌گوید: هزینه پیک در خریدهای مجازی نیمی از تخفیف مشتریان تابستانه کتاب را به خود اختصاص می‌دهد و این مساله مشتریان را از این نوع خرید، منصرف می‌کند.

حسین مفید، مدیر کتاب‌فروشی و نشر مولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تابستانه کتاب 99 با اشاره به برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمی‌دانم کتاب چرا اینقدر غریب است! می‌توانیم در تلویزیون تبلیغ پفک داشته باشیم اما در رسانه ملی، درباره این طرح صحبت نمی‌کنند. این طرح نسبت به آنچه در نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد بهتر و منطقی‌تر است؛ زیرا افرادی که به کتاب‌فروشی‌ها، می‌آیند در محیط قرار می‌گیرند، درباره کتاب‌ها سوال می‌کنند و حتی اگر کتابی را نداشته‌باشیم، می‌توانیم در چند دقیقه آن را برایشان تهیه کنیم.

او ضمن بیان اینکه در نمایشگاه کتاب، هر غرفه فقط می‌تواند کتاب‌های یک ناشر را به مخاطب عرضه کند، بیان کرد: کتاب‌فروشی‌،‌ محیطی به‌مراتب فرهنگی‌تر از نمایشگاه کتاب تهران است و روابط و رفتارهایی که بین فروشنده و مشتری وجود دارد نیز، به‌مراتب اثرگذارتر است. اگر هزینه نمایشگاه کتاب را در طرح‌های حمایتی تقسیم کنند، می‌توانیم شاهد اتفاق‌های بهتری در صنعت نشر باشیم.

مفید با تاکید به اعتباری که برای هر نفر در طرح تابستانه در نظر گفته شده‌است، گفت: از منظر یک کتاب‌فروش و نه یک ناشر می‌گویم؛ کاش اعتبار را زیاد و اطلاع‌رسانی را بیشتر می‌کردند؛ چراکه خرید مشتری در این شرایط خیلی محدود است. تخفیف 20 درصدی مناسب است، اما حالا دیگر قیمت یک کتاب معمولی، 150 هزار تومان است و مخاطبان با این اعتبار حتی نمی‌توانند دو کتاب بخرند.

به گفته او کمتر از 30 درصد مراجعه‌کنندگان به کتاب‌فروشی مولی از طرح تابستانه با خبر هستند. مفید ادامه داد: به هرکسی که وارد کتاب‌فروشی می‌شود، اطلاع می‌دهیم که می‌تواند از امکانات طرح استفاده کند. بعد از آن ممکن است افراد با خانواده خود برای خرید کتاب بیشتر، باردیگر مراجعه کنند.

مفید با اشاره به اینکه کتاب‌فروشی مولی دارای ویترین بزرگی برای نمایش کتاب است، بیان کرد: در اینستاگرام کتاب‌فروشی، درباره تازه‌های نشر اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما تبلیغی برای طرح تابستانه یا مسائل دیگر انجام نمی‌دهیم.

به گفته او خریدهای آنلاین و تلفنی بعد از پاندمی بیماری کووید 19 حدود 10 برابر بیشتر شده است، اما افراد در طرح تابستانه تمایلی به استفاده از این امکان ندارند؛ چراکه با در نظر گرفتن هزینه پیک کتاب، بیش از نیمی از تخفیف درنظر گرفته شده، صرف هزینه پیک خواهدشد؛ بنابراین مشتریان را از این نوع خرید، منصرف می‌کند.

طرح «تابستانه کتاب99» که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18 مردادماه آغاز و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است. در این طرح به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها