یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
طرح‌های فصلی کتاب‌فروشی‌ها را از ورشکستگی نجات داد

مدیر فروشگاه«کتاب بهزاد» معتقد است تاسیس ابرفروشگاه‌های کتاب بر کتاب‌فروشی‌های محلی تاثیر منفی گذاشته‌است اما طرح‌های فصلی توانسته مانع از ورشکستگی آن‌ها شود.

بهزاد زمردی، مدیر فروشگاه «کتاب بهزاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ درخصوص تاثیر برگزاری طرح‌ فصلی تابستانه کتاب 99 در ایام کرونا گفت: برگزاری طرح در چنین شرایطی که کرونا تمام کسب‌و‌کارها را با اختلال و حتی تعطیلی مواجه کرده، حسن‌هایی به‌همراه دارد که یکی از آن‌ها نجات کتاب‌فروشی‌ها از ورشکستگی نجات است، اما در عین‌حال رفت‌و‌آمدها زیاد شده که با درنظر گرفتن ملاحظات بهداشتی، این رفت‌وآمدها نیاز به توجه ویژه دارد.
 
وی افزود: از زمان شیوع کرونا، عملا مخاطبان خود را از دست دادیم و با وجود اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم اما با ریزش مخاطب مواجه شدیم. در چنین شرایطی،‌ طرح‌ها فصلی می‌توانند دست‌کم به شکل مقطعی نقش مسکن برای کتاب‌فروشان داشته باشند و کمی از فشارها را از روی شانه آن‌ها بردارند.
 
زمردی بیان کرد: طرح در مسیر درستی درحال پیش‌رفتن است. اتفاق خوبی که در این دوره از برگزاری طرح‌های فصلی ایجاد شد، قرارگرفتن کتاب‌های دانشگاهی در زمره کتاب‌های عضو طرح بود که قطعا روی وضعیت کتاب‌فروشی ما تاثیر می‌گذارد؛ چراکه عمده فعالیت «کتاب بهزاد» کتاب‌های دانشگاهی است. این تغییر، تاثیر مثبتی بر فروش و استقبال مردم به‌ویژه قشر تحصیل‌گر جامعه از طرح خواهد داشت.  

وی اضافه کرد: البته که شرایط کرونا و مشکلات ناشی از آن، تاثیر منفی بر بازار کتاب گذاشته‌است، اما اضافه‌شدن کتاب‌های دانشگاهی به طرح قطعا طرح را با موج استقبال جدیدی مواجه و دامنه کار را گسترده‌تر می‌کند. همچنین مراجعه‌کنندگان با خیال راحت‌تر و قیمتی کمتر کتاب‌های درسی و تحصیلی خود را تهیه خواهند کرد. 
 
مدیر کتاب‌فروشی «کتاب بهزاد» درباره استقبال مردم از خرید کتاب در طرح فصلی تابستانه کتاب گفت: با گذشت چند روز از آغاز طرح، استقبال نسبت به گذشته بسیار چشم‌گیر و قابل توجه بود و فروش کتاب در سایت، کانال‌های فضای مجازی و سفارش تلفنی نشان‌دهنده استقبال خوب مردم از خرید کتاب است.
 
وی ادامه داد: «کتاب‌فروشی بهزاد» سه شعبه داشت که در ایام کرونا دوتا از این شعبه‌ها دیگر امکان فعالیت نداشت و صرفا با یک شعبه از کتاب‌فروشی بهزاد درحال فعالیت هستیم؛ چراکه فعالیت و رویکرد کتاب‌فروشی با شیوه سنتی باید دیگر تمام شود و فعالیت‌های مجازی و دیجیتالی افزایش پیدا کند. همچنین با تاسیس و ایجاد ابرفروشگاه‌های کتاب بر ادامه فعالیت کتاب‌فروشی‌های محلی تاثیر منفی گذاشته‌است و با این کار عملا ازبین رفته‌اند و دیگر در محلات کمتر کتاب‌فروشی‌های محلی دیده می‌شود.
 
به گفته زمردی عملکرد کتاب‌فروشی‌ها به شیوه سنتی در شرایط کرونا که امکان فعالیت‌های حضوری را به‌حداقل رسانده‌است، قطعا تاثیرات منفی‌ای در برگزاری و اجرای طرح‌های فصلی ازجمله تابستانه کتاب دارد؛ چراکه مردم سعی می‌کنند کتاب‌های خود را آنلاین و یا تلفنی سفارش بدهند و در اجتماعات حضور پیدا نکنند. البته شرایط کرونا موجب شد تا ایران حرکتی روبه‌جلو در تمامی ابعاد خودش داشته‌باشد و تمامی نهادها و ارگان‌ها نیز باید با این تغییرات شکل بگیرند وگرنه از مسیر حذف خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها