شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کتاب‌درمانی تاثیر شگرفی در روند تربیت کودکان دارد

«علی بالویی»، بازی-درمانگر کودکان و نوجوانان در خوزستان، گفت: کتاب‌درمانی تاثیر شگرفی در روند تربیت کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد.

«علی بالویی» که سال‌ها در کنار «مریم فهیم‌پور»، کارشناس هنری و قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان زوج هنری در زمینه نمایش‌های خلاق و قصه‌گویی برای کودکان فعالیت می‌کند، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، کتاب و کتابخوانی را یکی از ابزارهای موثر در تقویت رابطه بین والدین و کودکان، دانست و گفت: کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یک بازوی توانمند و اهرم تاثیرگذار علاوه بر ارتباط موثر بین والدین و کودکان و نوجوانان، می‌تواند بهانه‌ای برای همنشینی اعضای خانواده و همچنین گپ زدن درباره کتاب و قصه باشد.

وی اضافه کرد: وقتی فرصت دورهمی بچه‌ها با والدین ایجاد می‌شود، در این زمان است که ما با فرایند قصه‌ها، قدم به قدم با کودک خود پیش رفته و می‌توانیم از هیجانات و بازخورد عاطفی‌شان در این مسیر آگاه شویم.


این بازی-درمانگر اهوازی، قصه‌گویی را کهن‌ترین شکل ادبیات از زمان‌های دور عنوان ذکر کرد و ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان از روزگاران گذشته، به‌وسیله قصه‌گویی ساخته شده است. زمانی که مردم از هنر خواندن و نوشتن دور بودند، تنها قصه در بین آنان رواج داشت و بر همین اساس، قصه‌ها ، اشعار و حکایات در بستر زمان به‌عنوان همراهان همیشگی در کنار انسان‌ها، نگرانی و دلتنگی‌ها را از آنان دور کرده و توانسته‌اند با پیشروی در این فراز و فرود‌ها زندگی خود را محک بزنند.

بالویی که در حال گذراندن دکترای تخصصی مشاوره است، خانه‌نشینیِ اجباریِ پیش آمده برای کودکان و نوجوانان و والدین آنها را بهترین فرصت برای استفاده مطلوب از کتاب ذکر و تصریح کرد: در شرایط کنونی و با توجه به قرنطینه افراد و خانه‌نشینی بچه‌ها، بهترین فرصت برای ارتباط با یار دیرینه کتاب است که بتوانیم با پرورش قابلیت‌ها، کشف استعدادها و شناسایی علایق کودکان و نوجوانان، آنان را با ادبیات کهن و غنی فرهنگ ایران آشنا کرده تا این سرمایه‌ها، به‌عنوان الگویی کارآمد در زندگی شان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها