یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
نخستین اشعار به گویش گرگانی را در «کِتَل کِش» بخوانید!

به همت «کریم‌الله قائمی» نویسنده و پژوهشگر گلستانی کتاب مجموعه شعر «کِتَل کِش» به گویش گرگانی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، «کریم الله قائمی» نویسنده، پژوهشگر، طنزپرداز، مترجم زبان تبری، شاعر و صاحب مانیفستِ شعرِ گفتار در ایران است که در اقسام شعر تبری، فارسی و گویش گرگانی آثاری قابل توجه دارد.

وی متولد ششم تیرماه 1318 خورشیدی در شهرستان کردکوی و مقیم گرگان است و تجربه پژوهشگری در 7 زبان رمزی منطقه گلستان از جمله «لوترای واروی استرآبادی» را دارد.

تا به امروز از او کتاب‌هایی چون سورم سرا، زیلوی سادگی، هشت کتاب طنز: کاریکریماتور منتشر شده و بیش از 25 کتاب پژوهشی هم در دست چاپ دارد که می‌توان به اثری دوجلدی چون «فرهنگ واژگان گویش گرگانی» اشاره کرد.

«کریم الله قائمی» که به تازگی جدیدترین کتابش را با عنوان «کِتَل کِش» به همت نشر «پیک ریحان» منتشر کرده است، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا در این رابطه گفت: کتاب «کِتَل کِش» مجموعه شعر به گویش گرگانی و فرهنگ لغات است که در 160 صفحه و قطع وزیری به تازگی منتشر شد. این کتاب دیوان شعری به گویش گرگانی است که از سال 1350 خورشیدی آغاز و در پایان سال 1377 به سرانجام رسید.

قائمی ادامه داد: کتاب حاضر شامل 27 غزل در 264 بیت، یک نصاب گرگانی در 23 بیت، یک قطعه مثنوی در 30 بیت و یک قطعه شعر نو که در کل 341 بیت به گویش گرگانی را شامل می‌شود.

پژوهشگر گلستانی، افزود: با آنکه منطقه گرگان، شعرایی از قرن سوم هجری مانند «ابوسُلیک گرگانی» و در قرن پنجم شاعر بلندآوازه «فخرالدین اسعد گرگانی» را داشته اما قطعه شعری در این گویش تا قبل از دهه 1320 خورشیدی در دست نیست.

وی ادامه داد: کتاب حاضر نخستین کتاب اشعار گرگانی از نظر زمان سرایش است که در اسفندماه 1377 آماده چاپ شد و امیدوارم شاعران دیگری را که مشوقشان در این راه بوده‌ام، آثاری را ارائه دهند و بر غنای این گویش بیفزایند.

قائمی در خصوص اشعار این مجموعه، گغت: اشعار کلاسیک این مجموعه بر اوزان عروضی و هجایی است و برای آنکه خوانش درست اشعار انجام گیرد، اِعراب گذاری فتحه کوتاه نیز رعایت شده است.

وی افزود: در پایان این کتاب، فرهنگ لغات آن با حروف الفبایی و فنوتیک نویسی صورت پذیرفته است تا در معانی و درک درست‌تر اشعار، مشکل گشای خوانندگان باشد.

«کریم الله قائمی» در پایان، گفت: سه کتاب دیگر در این راستا از جمله فرهنگ گویش گرگانی در 2 جلد و اشعار فولکلوریک و تمامی اشعار شاعران گویش گرگانی را در دست انتشار دارم و امیدوارم کتاب‌های یاد شده برای تمام پژوهشگران و علاقه مندان این حوزه مفید واقع شود.

یادآوری می‌شود، «کِتَل کِش» به معنای حمل‌کننده هیزم‌های کلفت و کُنده‌های قابل حمل شاخه‌های تر درختان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها