سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تداوم فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی از طریق شبکه‌های اجتماعی در ایام کرونا

منجزی گفت: شیوع کرونا فعالیت‌های حضوری را با اختلال مواجه کرد، اما ارتباطات مجازی به‌عنوان یک راه‌حل موثر پیش‌روی افراد و گروه‌ها قرار گرفت.

فرمهر منجزی، دبیر چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به برگزاری اختتامیه این دوره از جام باشگاه‌ها گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا چهارمین دوره این رویداد برگزار نشد و داوری‌ آثار در مرحله نیمه‌نهایی باقی ماند اما خرادماه داوری نهایی آثار انجام شد. در تلاش هستیم که بتوانیم اختتامیه چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی را تا پایان تیرماه به‌صورت مجازی برگزار کرده و دوره پنجم را آغاز کنیم.
 
وی افزود: فعالیت‌های کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه جام باشگاه‌ها در ایام کرونا متوقف نشد و حتی این ویروس فرصتی ایجاد کرد تا مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود و حفاظت از جان‌شان کتاب بخوانند.
 
منجزی اظهار کرد: دورهمی‌های کتابخوانی جام باشگاه‌ها مجازی برگزار شد و مسابقات نامه‌نویسی، کتابخوانی، نقاشی و... با همکاری کودکان، نوجوانان و مربیان جام‌ها به روند طبیعی خود ادامه پیدا کرد و حتی کمپین‌های مختلف کتابخوانی و نقاشی با محوریت کرونا در جام باشگاه‌ها برگزار شد.
 
دبیر چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان درباره کیفیت و کمیت آثار ارسالی چهارمین دوره جام جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان بیان کرد: در این دوره با استقبال فراوانی از آثار ارسالی نسبت به سال گذشته مواجه شدیم و این مسأله جای خوشبختی دارد که جام باشگاه‌ها در سراسر کشور فعال است.
 
وی افزود: استقبال از این طرح و کیفیت آثار ارسالی، فرایند داوری را نیز سخت کرده و این موضوع، نشان‌دهنده استقبال از این طرح و توجه به کتابخوانی به‌عنوان یک دغدغه در زندگی کودکان و نوجوانان است.
 
منجزی در ادامه خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های حضوری و اجتماعات بسیاری را با اختلال مواجه کرد، اما ارتباطات مجازی را به‌عنوان یک راه‌حل موثر پیش‌روی افراد و گروه‌ها قرار داد که یک راه جدید برای دورهم بودن است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این روزهای کرونایی بسیار باب شد، البته ضرورت ارتباط از راه دور به‌وسیله دنیای مجازی را هم نمی‌توان نادیده گرفت و باید به‌عنوان یک راهبرد تاثیرگذار در پیش‌برد کارها درنظرگرفت.
 
وی با بیان اینکه فعالیت‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی باید براساس شرایط موجود در شرایط کرونا و محدودیت‌ها و امکانات جدید فراهم‌شده صورت بگیرد، گفت: برای رسیدن به این هدف، در جلسات مقدماتی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان به این موضوع توجه کردیم که کارگاه‌های مربیان جام باشگاه‌ها را به‌شکل آنلاین و یا ضبط فیلم‌های آموزشی در سایت دبیرخانه برگزار کنیم و براساس شرایط حاکم بر جامعه، راه‌حل‌های متفاوتی را امتحان کنیم.
 
منجزی در ادامه بیان کرد: یکی از تاثیرات مثبت کرونا، کتابخوانی کودکان و نوجوانان در ایام قرنطینه و درخانه ماندن بود. کتاب بخشی از اوقات فراغت مردم به‌ویژه کودکان را دربرگرفت، تا جایی که درخواست‌های بسیاری برای کتابخوانی حتی به‌شکل صوتی و پی‌دی‌اف وجود داشت و این اتفاقی تاثیرگذار در افزایش سرانه مطالعه و فرهنگ مطالعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها