دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
کتاب‌فروشی‌ها ویترین مجانی مخاطب برای خرید کتاب از سایت‌ها شده‌اند

مدیر کتاب‌فروشی کلبه کتاب کلیدر با انتقاد به ارائه تخفیف‌های غیرمتعارف در سایت‌ها گفت: مخاطب می‌آید کتاب را ورق می‌زند و انتخاب می‌کند، بعد می‌رود از فلان سایت با تخفیف خرید می‌کند.

مهدی کاکولی مدیر کتاب‌فروشی کلبه کتاب کلیدر نیشابور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آسیب‌های فروش اينترنتي كتاب با تخفيف‌هاي غيرمتعارف به زنجيره نشر گفت:‌ در بازار کتاب، تخفیف به کلی غیرمتعارف است و تنها برای برخی کتاب‌های آسیب‌دیده یا دست دوم توجیه دارد. رواج تخفیف موجب رقابتی می‌شود که در نتیجه آن، ناشر وسوسه می‌شود کتابش را گران‌تر قیمت‌گذاری کند تا از ترفند تخفیف دادن و اغفال مشتری سود ببرد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از مردم خبر ندارند که قیمت‌گذاری پشت جلد کتاب هیچ ضابطه قانونی ندارد و کاملا در اختیار ناشر است. متاسفانه برخی مخاطبان از ناشرانی که گران قیمت می‌زنند و بعد تخفیف می‌دهند، تشکر هم می‌کنند!
 
کاکولی با اشاره به بيشترين گروهي كه در اين روند ضربه مي‌خورند، عنوان کرد:‌ همه زنجیره صنعت نشر از این موضوع ضربه می‌خورند؛ ناشر، موزع، کتاب‌فروش و خریدار. متاسفانه برخی ناشران و موزعان فقط جلوی دماغ خود را می‌بینند و سعی می‌کنند با توسل به تخفیف بتوانند سریع‌تر به پول نقد برسند؛ اما فکر نمی‌کنند خارج کردن کتاب‌فروشی‌ها از چرخه کتاب، در درازمدت دودش به چشم خودشان هم می‌رود.
 
وی با بیان اینکه گران شدن قیمت کتاب و تعطیلی کتاب‌فروشی‌های محلی برای همه ناخوشایند است، گفت: گاهی ما کتاب‌فروشی‌ها یک ویترین مفت و مجانی برای سایت‌های فروش آنلاین می‌شویم؛ مخاطب می‌آید کتاب را ورق می‌زند و انتخاب می‌کند، بعد می‌رود از فلان سایت با تخفیف خرید می‌کند.
 
کاکولی در این زمینه یادآور شد:‌ تجربه شخصی من بعد از بیست سال که شعارم تنها «فروش اختصاصی کتاب» بود، روی آوردن به کالاهای متفرقه از قبیل پیکسل و ماگ و غیره و نهایتا کم کردن از قفسه‌های کتاب بوده است. چطور می‌شود مخاطب را توجیه کرد که وقتی فلان ناشر و فلان سایت سی تا چهل درصد تخفیف می‌دهد، بیاید و از ما خرید کند؟
 
وی همچنین در پاسخ به سوال ایبنا درباره ضرورت ورود نهادهای نظارتی و دولتی به موضوع تخفیف‌های غیرمتعارف کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود چند وقتی است با طرح‌های تخفیفی فصلی تخفیف را رواج می‌دهد و مسئولان دولتی به جای راهکارهای اساسی و زیربنایی، برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی به ساده‌ترین راه یعنی تزریق یارانه و تشویق مردم به خرید با تخفیف روی آورده‌اند.
 
به گفته کاکولی، چنین تفکری جای گفت‌وگوی بیشتر باقی نمی‌گذارد و متاسفانه تشکل‌ صنفی قدرتمندی هم نداریم. در واقع مراجع مربوطه با گرفتار کردن متقاضیان در پیچ و خم کسب مجوزهای جورواجور، اجازه تشکیل چنین تشکلی را نمی‌دهند. ای کاش یک اتحادیه کشوری از کتاب‌فروشان داشتیم.
 
 وی همچنین درباره فروش کتاب از سوی ناشران با تخفیف‌های بالا نیز عنوان کرد:‌ همان‌طور که گفتم این کار، فریب و گول زدن مخاطب است. ناشری که خودش پشت جلد کتاب قیمت می‌زند، خودش هم تخفیف می‌دهد! متاسفانه آشفته‌بازاری ایجاد شده که امیدی به بهبودش نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط