شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
تصویری از گذر زمان، پشیمانی و قتل در «خواب و دیگر هیچ»

«خواب و دیگر هیچ» اثر لورنس آزبرن که با ترجمه نوید فرخی از سوی نشر مرو منتشر شده، داستانی از گذر زمان، پشیمانی، قتل، جنایت و معما را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

نوید فرخی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین کتابش گفت: «خواب و دیگر هیچ» تازه‌ترین اثری است که با ترجمه من از سوی انتشارات مرو منتشر شده است. این داستان که نامزد جایزه ادگار 2019 بوده، اقتباسی از داستان‌های جنایی کارآگاه فیلیپ مارلو است. فیلیپ مارلو شخصیتی داستانی است که از سوی ریموند چندلر خلق شده و اولین حضور مارلو به رمان خواب ابدی (۱۹۳۹) برمی‌گردد.
 
وی افزود: در این اقتباس ادبی، لورنس آزبُرن رمان‌نویس بریتانیایی، فیلیپ مارلو را در 72 سالگی از بازنشتگی درآورده و دوباره مثل گذشته‌ها دست به کار کرده تا به آخرین پرونده زندگی‌اش رسیدگی کند.
 
به گفته فرخی، پیرنگ داستان از این قرار است که فردی به نام دونالد زین در شمال مکزیک در ساحل غرق شده است و بیمه مبلغ هنگفتی را باید به بیوه‌اش بدهد. اما مسئله برای شرکت بیمه مشکوک به نظر می‌رسد بنابراین از کاراگاه مارلو مشهور می‌خواهد بعد از یک دهه از بازنشستگی خارج شده و صحت و سقم این پرونده را بررسی کند.
 
این مترجم ادبیات کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: اطلاعات جغرافیایی که آزبرن از مکزیک دهه‌ 80 ارائه می‌دهد در برخی از پارگراف‌ها خواننده را انگشت به دهان می‌گذارد. علت این ماجرا به این حقیقت برمی‌گردد که آزبرن در دهه‌ 90 به عنوان خبرنگار در مکزیک حضور داشت و دانش و اطلاعات خود را در داستان به مارلو منتقل کرده است. چندلر به این فلسفه ایمان داشت که در هنر، میزان مشخصی از رستگاری وجود دارد، و سرآرتور کانن دویل معتقد بود شغل کاراگاهی نوعی هنر است، پس شاید پایان داستان آزورن، به نوعی تحقق رویا و تفسیر چندلر و دویل از هنر باشد.

وی افزود: آزبرن همچون چندلر از استعارات و کنایات و توصیفات بسیاری استفاده کرده با این حال ابدا نباید گفت که او تنها یک اقتباس ساده از داستان‌های چندلر را به رشته‌ تحریر درآورده، در واقع این نویسنده‌ پیشگام تلاش کرده کار چندلر را ارتقا دهد و به آن عمق ببخشد.
 
فرخی با بیان اینکه لورنس آزبُرن در این کتاب با لغات کار خارق‌العاده‌ای انجام داده است، گفت: او تا پیش از این در دنیای ادبیات نشان داده که دارای نثری قدرتمندی است و نیازی به قرض گرفتن و وامدار بودن از کسی ندارد. با این حال در «خواب و دیگر هیچ» دست به این کار پُرمخاطره‌آمیز زده و سبک ریموند چندلر و کاراکترش فیلیپ مارلو را مورد استفاده قرار داده تا اثری خلق کند که یادآور «خواب ابدی» است.
 
وی درباره تاثیر این کتاب برمخاطبنش نیز بیان کرد: برای خواننده‌ عادی این اثر گام به گام جلو می‌رود و در نهایت تاثیری چنان عمیق بر او می‌گذارد که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهد کرد. اما اگر کسی طرفدار چندلر و مارلو باشد و از قبل کارهای او را خوانده‌ باشد بهتر است یک فصل به نویسنده وقت بدهد. نویسنده به غیر از استفاده از الگوهای چندلر ریسک بزرگی هم کرده و تصویر کارآگاه سرشناس را در کهنسالی ارائه داده است.
 
فرخی درباره نویسنده اثر نیز توضیح داد: لارنس آزبورن رمان‌نویس انگلیسی، زاده‌ 1958 از بریتانیا است و هم اکنون در بانکوک سکونت دارد. آزبورن در کالج فیتزویلیام کمبریج و همچنین دانشگاه هاروارد تحصیل کرد و از آن پس در مکان‌ها و کشورهای مختلف سکنی گزیده است. او برای سال‌ها در لهستان، فرانسه، ایتالیا، مراکش، آمریکا، مکزیک، تایلند و استانبول زندگی کرد.

انتشارات مرو، کتاب «خواب و دیگر هیچ» را در 272 صفحه با قیمت45 هزار تومان منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها