سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
«موج نو یا حباب» با نگاهی انتقادی به موج نوی سینمای ایران منتشر می‌شود

مازیار اسلامی بیان کرد: کتاب «موج یا حباب: بازبینی انتقادی سینمای موسوم به موج نوی ایران» به گونه‌ای بازبینی انتقادی مفهوم «موج نو در ایران» است؛ و این سوال مطرح است که آیا اتفاقی که در سال 1348 شمسی در ایران شروع شد و تا چند سال ادامه پیدا کرد را می‌توانیم موج نوی سینمای ایران بخوانیم؟

مازیار اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب‌های در دست انتشارش گفت: کتاب «سال‌هایی که سینما مهم بود» تا دو هفته آینده از سوی نشر چشمه چاپ می‌شود؛ این کتاب بررسی سینمای دهه 1970 آمریکا بوده و کتابی معروف در حوزه مطالعات سینمایی محسوب می‌شود.

وی افزود: «سال‌هایی که سینما مهم بود» شامل مجموعه‌ای از مقالات و نوشته‌های منتقدان مشهور این حوزه همانند توماس الساسر، جی‌ هابر من، آدرین مارتین و دیگران است که به شکل گروهی ترجمه شده و تحت ویراستاری بنده به فارسی منتشر می‌شود.

این نویسنده درباره کتاب دیگری که از سوی نشر دمان منتشر می‌کند بیان کرد: اثری با عنوان «موج یا حباب: بازبینی انتقادی سینمای موسوم به موج نوی ایران» تا زمستان امسال منتشر می‌شود. این کتاب درباره جریانی است که در تاریخ سینمای ایران با فیلم «گاو»، «قیصر» و «آرامش در حضور دیگران» شروع می‌شود و بعد با فیلم‌های فیلمسازانی چون پرویز کیمیاوی، امیر نادری و بهرام بیضایی ادامه پیدا کرده است و اصولا در گفتمان نقد فیلم در ایران از آن به عنوان موج نو یاد می‌شود.

او همچنین اظهار کرد: کتاب «موج نو یا حباب» به گونه‌ای بازبینی انتقادی خود مفهوم «موج نو در ایران» است؛ و این سوال مطرح می‌شود که آیا اتفاقی که در سال 1348 شمسی در ایران شروع شد و احتمالا تا چند سال ادامه پیدا کرد را می‌توانیم به تبعیت از آن جریان‌‌ها و موج‌های سینمایی که یک دهه قبل‌تر از اروپا و با موج نوی سینمای فرانسه شروع شده بودند و بعد در انگلستان، آلمان و دیگر کشورها ادامه پیدا کردند را موج نوی سینمای ایران بخوانیم؟ اساسا آیا می‌توان آنچه که در ایران رخ دارد را موج نو بنامیم؟

مازیار اسلامی در پایان گفت: «موج یا حباب: بازبینی انتقادی سینمای موسوم به موج نوی ایران» سعی می‌کند با تبیین خصوصیات و ویژگی‌های آن موج‌های نوی سینمایی در دهه 1960 میلادی به این سوال بپردازد که آن چیزی که در اوایل دهه 1970 میلادی در ایران شکل گرفت، شکلی از موج نو است یا صرفا نام‌گذاری آن به تبعیت از یک اصطلاح است که یک دهه قبل‌تر در اروپا شروع شده و دوره‌اش به پایان رسید؛ ولی تازه در ایران با ساخت سه فیلم «گاو»، «قیصر» و «آرامش در حضور دیگران» تلاش شد اینگونه وانمود شود که این اتفاقی که در ایران رخ داده ادامه همان جریان موج نو است. به همین دلیل کتاب بیشتر رویکرد انتقادی به این جریان تاریخی در تاریخ سینمای ایران دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها