سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
طرح «با هم بخوانیم» حس اعتماد به نفس را در کودکان تقویت می‌کند

مدیر کتابخانه شهدای فردو قم با اشاره به مزایای طرح سراسری «با هم بخوانیم»، گفت: بعضی از اعضای کتابخانه ما بسیار کم‌رو بودند ولی با اجرای این طرح حس اعتماد به نفس در آنها تقویت شد.

مرضیه بابایی، مدیر کتابخانه شهدای فردو قم که در بین 35 کتابخانه عمومی برگزیده در سطح کشور به عنوان کتابخانه برگزیده و داوطلب شرکت در طرح «با هم بخوانیم» انتخاب شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در ابتدا گفت: کتابخانه شهدای فردو قم در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی استان قم در روستای فردو واقع شده است. این کتابخانه در سال ۸۵ تاسیس شده و نام آن به‌خاطر ۱۱۸ شهید این روستا به نام «شهدای فردو» مزین شده است.
 
وی افزود: این کتابخانه در دو بخش کودک و بزرگسال مشغول فعالیت است. بخش کودک آن بسیار فعال بوده و اعضای کودک آن با کتابخانه انس گرفته‌اند و به طور مرتب به کتابخانه مراجعه می‌کنند. در بخش کودک فعالیت‌هایی مثل: جمع‌خوانی، آموزش کاردستی، آموزش اوریگامی، اجرای نمایش، نشست‌های مطالعاتی و... صورت می‌گیرد.
 
مدیر کتابخانه شهدای فردو قم در رابطه با طرح «با هم بخوانیم» تصریح کرد: این طرح با ۲۰ عنوان کتاب آغاز شد. ۸ عنوان در کتابخانه و با حضور اعضای طرح (تعداد اعضا ۱۲ نفر و از ۹ تا ۱۲ سال) به صورت گروهی مطالعه شد. در پایان مطالعه اعضا به پرسشنامه‌هایی که برای هر کتاب مد نظر قرار گرفته، پاسخ می‌دادند و امتیاز دریافت می‌کردند.
 

مدیر کتابخانه شهدای فردو قم گفت: ۱۲ عنوان دیگر به‌صورت امانت به اعضا داده می‌شد که به‌صورت انفرادی مطالعه شود و پس از مطالعه در منزل و پاسخ به پرسشنامه برای استفاده‌ی دیگر اعضا به کتابخانه عودت داده می‌شد و امتیاز کسب می‌کردند.
 
بابایی درباره نحوه برگزاری این طرح در کتابخانه شهدای فردو بیان کرد: جلسات مطالعاتی به‌صورت منظم و کاملا دوستانه برگزار می‌شد و فعالیت‌های عملی متناسب با کتاب‌ها انجام می‌گرفت، مثلا در کتاب «اسرار طبیعت» کاشت گیاهان آموزش داده شده بود که ما هم گیاهان متفاوتی را در کتابخانه کاشتیم و از آنها تا مرحله ثمردهی مراقبت کردیم تا به نتیجه دلخواه برسد.
 
مدیر کتابخانه شهدای فردو با اشاره به مزایای این طرح یادآور شد: بعضی از اعضای ما بسیار کم‌رو بودند و در جمع نمی‌توانستند ارتباط خوبی برقرار کنند ولی با اجرای این طرح حس اعتماد به نفس در آنها تقویت شد و من مشاهده ‌کردم عضوی که در ابتدا در بلندخوانی شرکت نمی‌کرد، به مرور خودش داوطلب خوانش می‌شد.

وی همچنین تاکید کرد: فکر می‌کنم به‌خاطر جو دوستانه و گروهی این طرح، حس خوبی از مطالعه به اعضای شرکت‌کننده در آن منتقل می‌شد. درضمن نوع کتاب‌هایی که انتخاب شده بود، به نظرم بسیار متفکرانه و آگاهانه بود و تاثیر مثبت و سازنده‌ای بر خواننده می‌گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها