شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کرونا تمرکزم را بر داستان‌های شاهنامه بیشتر کرد

محمدرضا یوسفی از تالیف جلدهای جدیدی از مجموعه داستان‌های شاهنامه خبر داد و گفت: در ادامه این مجموعه به دوره مشروطیت رسیده‌ام و تا به حال حدود 70 جلد از این مجموعه‌ها را نوشته‌ام.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ درباره این روزهایش گفت:‌ شیوع ویروس کرونا در من ترسی ایجاد کرد و با خود گفتم تا عمری هست باید مجموعه رمان‌های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان را به سرانجام برسانم و از فرصت خودقرنطینگی استفاده کردم و روی این کتاب‌ها متمرکز شدم.
 
این نویسنده پیشکسوت توضیح داد: تا به‌حال حدود 30 جلد از مجموعه رمان‌های شاهنامه برای نوجوانان منتشر شده اما من تا جلد 70 آن را نوشته‌ام. که حدود 50 جلد آن مربوط به شاهنامه است، سپس با فردوسی و رستم و شخصیت‌های شاهنامه وارد تاریخ می‌شویم و مقطع به مقطع تاریخ ایران را پشت سر می‌گذاریم.  درحال حاضر در ادامه مجموعه رمان‌های شاهنامه برای نوجوانان، به دوران مشروطه رسیده‌ام و الان درحال اتمام بخش مربوط به «قائم مقام فراهانی» هستم.
 
وی افزود: اصولا نوشتن رمان‌های شاهنامه مخصوصا در بخش تاریخی نیاز به مطالعات فراوانی دارد. چون مشروطه خیلی در تاریخ ما مهم است. انقلاب مشروطه نقطه عطف تاریخ ما و خاورمیانه است و اهمیت آن کمتر از آمدن آریایی‌ها به این سرزمین و هنگامه کوروش و غوغای فردوسی در شاهنامه نیست و تحولاتی که در خاورمیانه دیده می‌شود متاثر از اتفاق‌های داخل ایران است. همچنین در این مجموعه به تنهایی آدم‌ها و افرادی مانند قائم مقام، امیرکبیر، مشیرالدوله و ... که سرشان به تنشان می‌ارزد و متاثر از جهان رنسانس اروپا بوده‌اند در روزگار خودشان پرداخته‌ام.
 
یوسفی گفت: البته در کنار این‌ رمان‌ها داستان‌های دیگری هم می‌نویسم تا ذهنم استراحت کند و بتوانم با ذهن بازتری به رمان‌های شاهنامه بپردازم. چون کارهای شاهنامه خیلی سخت و سنگین است و باید بستر تاریخی را دراماتیزه کرد .
 
محمدرضا یوسفی زاده ۱۳۳۲، همدان نویسنده و نظریه‌پرداز ادبیات کودکان و نوجوانان اهل ایران است اولین اثر داستانی او سال تحویل شده بود که در سال ۱۳۵۷ منتشر شد وی علاوه بر داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، به نمایش نامه‌نویسی و فیلم نامه‌نویسی نیز مشغول است اما فعالیت‌های اصلی او نویسندگی برای کودکان است و تا به‌حال بیش از 200 اثر عمدتاً داستانی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده ‌است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها