سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
طرح‌های حمایتی هر ماه تکرار شوند

فرهاد تیمور‌زاده، افزایش زمان بهارانه کتاب در مقایسه با طرح‌های قبلی را قابل توجه دانست اما برگزاری 10 روز طرح را برای کمک به کتاب‌فروشی‌ها ناکافی ارزیابی کرد و اطلاع‌رسانی درباره امکان فروش مجازی را ضروری دانست.

فرهاد تیمورزاده، مدیر کتاب‌فروشی و مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طرح‌های حمایتی از‌جمله طرح «بهارانه  کتاب» در بحران شیوع کرونا را بسیار موثر دانست و بیان کرد: این طرح‌ها که عملا چرخش اقتصادی کتاب‌فروشی‌ها را افزایش می‌دهد، قبل از شیوع کرونا هم به کتاب‌فروشی که حلقه آخر و آسیب‌پذیر حوزه کتاب محسوب می‌شود کمک می‌کرد. طبیعتا در شرایط فعلی نیز کمک بسیار خوبی است.

تیمورزاده افزایش زمان بهارانه کتاب را نقطه قوت این طرح در مقایسه با چند دوره قبلی طرح‌‌های حمایتی دانست و افزود: با توجه به شرایط کرونایی بهتر است، طرح‌های حمایتی از قالب فصلی، ماهانه برگزار شود.   

مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی چاره‌ای جز برگزاری ماهانه این طرح‌ها نسیت؛ اظهار کرد: از مردم خواسته شده درحد امکان درخانه بمانند و نهایتا دراثر فشار روانی آن‌را به فاصله‌گذاری هوشمند رسانده‌اند؛ در این جریان کتاب و کتاب‌فروش خیلی آسیب دیده‌اند و نیاز به حمایت‌های مضاعف دارند. وقتی که قرار باشد این طرح‌ها به همان شکل قبلی، فصلی یک‌بار برگزار شود، شاید از تاثیر‌گذاری آن کاسته شود. 
 
وی افزود: هرچند طول مدت برگزاری طرح را افزایش داده‌اند، کمک‌کننده است، اما کافی نیست؛ بنابراین فکر می‌کنم حداقل تا پایان تابستان باید هر ماه یک طرح حمایتی برگزار شود.

مدیر کتاب‌فروشی تیمورزاده، ضمن تاکید بر پیشنهاد اجرای ماهانه طرح‌ها حمایتی عنوان کرد: اگر طرح‌های حمایتی ماهیانه و با اطلاع‌رسانی قوی درباره تغییرات ایجاد شده برگزار و یا از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌ای برای ایجاد سایت فروش ایجاد شود؛ زودتر به هدف طرح‌های حمایتی، یعنی حمایت از مصرف‌کننده و کتاب‌فروش می‌رسیم.  

تیمورزاده اطلاع‌رسانی درباره اضافه‌شدن امکان فروش اینترنتی در طرح را ضعیف خواند و گفت: انتشارات و کتابفروشی تیمورزاده قبل از شیوع کرونا فروش اینترنتی و ثبت سفارش از طریق سایت را پیش‌بینی کرده بود اما اینکه در طرح بهارانه کتاب چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرد را خیلی اطلاع ندارم و با سازوکار آن آشنا نیستم.

وی ضمن بیان اینکه اثرگذاری فروش مجازی طرح بهارانه کتاب، بستگی به مخاطبان دارد، اضافه کرد: خانه کتاب باید از قدرت رسانه‌های جمعی، به‌ویژه صداوسیما استفاده کند. در بخش‌های پربیننده خبری این موضوع برجسته و پیگیری شود تا مخاطبان بدانند بدون حضور در کتاب‌فروشی‌ها و از طریق خرید اینترنتی هم می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

مدیرمسئول انتشارات تیمورزاده، گفت: طبیعتا من به‌عنوان یک پزشک، شکل مجازی این طرح را بیشتر می‌پسندم، تا مردم کمتر از خانه خارج شوند. باید این را هم در نظر گرفت که چند کتاب‌فروش عضو طرح بهارانه، سایت و امکان فروش مجازی دارند؟ فروش مجازی مساله بسیار مهمی است و بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها از‌جمله در حوزه نشر به این سمت حرکت کرده‌اند؛ بنابراین  به نظرم وقت آن است، کتابفروشی‌هایی هم که به فروش مجازی، بی‌توجه بوده‌اند، حداقل با ایجاد سایت به این عرصه وارد شوند.   

تیمور‌زاده اضافه کرد: کتاب‌فروش‌ها زمانی به فروش مجازی به‌عنوان یک تحول در فعالیت خود راضی خواهند شد که مطمئن شوند، این تغییر موضع به نفعشان است.          
    
وی گفت: هدف از اجرای برنامه‌های کتاب‌محور از‌جمله طرح‌های حمایتی افزایش سرانه مطالعه است. برای رسیدن به این هدف، باید کتاب در دسترس قرار گیرد، بنابراین هرچه امکان دسترسی به کتاب با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خانه کتاب افزایش پیدا کند نرخ مطالعه افزایش پیدا می‌کند. آثار افزایش مطالعه در رفتار مردم نیز مشاهده خواهد شد.

تیمور‌زاده افزود: در شرایطی که بهتر است، مردم کمتر تردد کنند و بیشتر در خانه بمانند، طبیعتا یکی از بهترین اتفاقات مطالعه کتاب است؛ می‌توان در این شرایط با برنامه‌ریزی و فعالیت بیشتر نرخ مطالعه کتاب را افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها