دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
شهرداری سبزوار: تخریب بخشی از خانه حمید سبزواری، مطالبه مردمی بود

به گفته مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار، تخریب بخشی از خانه مرحوم استاد حمید سبزواری به‌دلیل مطالبه مردمی و رفع خطر در آن منطقه، صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، منزل استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، با قدمتی بیش از 120 سال قرار بود به‌عنوان موزه شعر انقلاب معرفی شود؛ اما این بنای قدیمی در سبزوار نه‌تنها تبدیل به موزه نشد بلکه تنها یک سال بعد از گذشت زنده‌یاد سبزواری، به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شد.

البته از صحبت‌های رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در نشست خبری 13 شهریور 98 با اصحاب رسانه این شهرستان نیز قابل پیش‌بینی بود که نباید چشم امید به وعده‌ها درباره آینده این بنا، دوخت؛ علی‌اصغر مولوی، در این نشست گفته بود: برای بازسازی و مرمت منزل قدیمی مرحوم حمید سبزواری در این شهرستان به‌دلیل کاهش بودجه‌های دانشگاه، نباید خانواده آن مرحوم امیدی به این دانشگاه داشته باشند.

6 اردیبهشت‌ماه جاری هم خبری مبنی بر تخریب بخشی از خانه حمید سبزواری به‌دلیل بارش‌های رگباری اخیر منتشر شد؛ خبری که با پیگیری خبرنگار ایبنا و گفت‌وگو با محسن ممتحنی، پسر مرحوم سبزواری، صحت آن زیر سوال رفت و مشخص شد در این تخریب، پای شهرداری در میان است.

برای اطلاع از علت ماجرا، سراغ شهرداری سبزوار رفتیم؛ «محمد اختریان»، مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار علت تخریب بخشی از منزل استاد سبزواری را مطالبه مردمی خواند و گفت: این اقدام شهرداری مطالبه مردمی بوده، زیرا آن کوچه باید تعریض می‌شده و تاکنون این اقدام صورت نگرفته بود؛ به همین علت، با حکم دادستانی و به‌جهت رفع خطر در آن مکان، اقدام به تخریب بخشی از دیوار منزل استاد سبزواری کردیم.

وی همچنین گفت: این خانه که در فهرست آثار ملی هم به ثبت نرسیده، طی تفاهم‌نامه‌ای که در سال 96 میان دانشگاه حکیم سبزواری و ورثه مرحوم استاد سبزواری به مدت 15 سال منعقد شد، برای بهره‌برداری ادبی و فرهنگی و همچنین مرمت بنا به دانشگاه واگذار شد.

اختریان ادامه داد: بخشی از کاری که دانشگاه می‌بایست انجام دهد، صورت گرفت اما، روند کار متوقف شد و پس از آن، دانشگاه حکیم سبزواری نامه‌ای را به ورثه حمید سبزواری نوشت، مبنی بر اینکه طبق قانون به‌علت تعریض کوچه باید بخشی از دیوار خانه برداشته شود اما، آن‌ها اقدامی در این راستا انجام ندادند.

مدیریت ارتباطات شهرداری سبزوار اضافه کرد: این خانه، قدیمی است و تبدیل به محل رفت‌و‌آمد معتادان شده بود؛ درواقع چون دیوار آن دقیقا وسط کوچه قرار دارد، شهرداری نامه‌ای را به دانشگاه ارسال کرد و به عنوان دستگاه بهره‌بردار از این خانه، درخواست تخریب دیوار را مطرح کرد اما آن‌ها گفتند مالک باید این اقدام را انجام دهد؛ مالک هم چون این اقدام را انجام نداد، شهرداری نامه را به دادستان نوشت و درخواست کرد که به‌دلیل مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده، به این موضوع رسیدگی شود، دادستان هم به‌دلیل مطالبه مردم به شهرداری دستور داد دیوار را رفع خطر کند و به‌همین علت شهرداری دیوار را تخریب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط