سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
خبرنگاران، خواندن کتاب خوب را به پز اجتماعی تبدیل کنند

مصطفی رحماندوست معتقد است به‌غیر از تعداد خیلی معدودی از مخاطبان فرهیخته که اهل فرهنگ و حساس هستند و شاید شعر مورد نظرشان را پیدا نکنند، شعرهای کودک امروز توانسته پاسخگوی نیاز بخش اعظم مخاطبان باشد.

مصطفی رحماندوست در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اینکه شعر کودک امروز چقدر می‌تواند پاسخگوی نیاز کودکان باشد، گفت: باید ببینیم اشعار کودکانه ما چقدر به نیاز بزرگترها پاسخ می‌دهد، زیرا خریدار این کتاب‌ها و مجلات بزرگترها هستند.
 
این شاعر و نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک، افزود: متاسفانه سطح فرهنگی و توان انتخاب خانواده‌ها خیلی بالا نیست لذا همان‌طور که کتاب‌هایی که شامل شعرهای مهدکودکی است وارد بازار می‌شود و خریدار دارد، شعر فلان شاعر خوش قریحه هم می‌آید و خریدار دارد.
 
شعرهای امروز کودک توانسته پاسخگوی نیاز جامعه باشد
وی با اشاره به اینکه جامعه، باید به این سوال که شعر کودک امروز چقدر می‌تواند پاسخگوی نیاز کودکان باشد، پاسخ دهد، گفت: به نظر من شعرهای امروز کودک و نوجوان توانسته پاسخگوی نیاز جامعه باشد. زیرا به‌غیر از تعداد خیلی معدودی از مخاطبان فرهیخته که اهل فرهنگ و حساس هستند و ممکن است شعر مورد نظرشان را پیدا نکنند، شعرهای امروز کودک توانسته پاسخگوی نیاز بخش اعظم مخاطبان باشد.
 
درواقع این خانواده‌ها هستند که به‌جای اینکه به شعرهایی که شعر نیست، اعتراض کنند، سراغ کارهای بازاری می‌روند که ربطی به شعر کودک ندارد.
 
البته مخاطب بزرگسال موظف نیست لزوما سواد انتخابش را بالا ببرد و تعلیم و تحقیق و مطالعه کند تا قدرت انتخابش افزایش یابد و سراغ کتاب‌های خوب برود. اصولا افرادی که اهل کتاب هستند و ناشران و نویسندگان را می‌شناسند و براساس شناخت‌شان کتاب‌های خوب را انتخاب می‌کنند، مشکلی ندارند. اما انبوهی از مردم دلشان می‌خواهد برای فرزندانشان کتاب بخرند اما نمی‌دانند چه بخرند مثل کسی که دلش می‌خواهد غذای خوب برای فرزندش بخرد اما تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذایی به او می‌دهد که ارزش غذایی ندارد.
 
تبلیغات مخاطبان را به سوی کتاب‌های بازاری سوق می‌دهد
همین مخاطبان در بازار کتاب هم تحت تاثیر جوهای تبلیغاتی که وجود دارد کتابی می‌خرند که کیفیت بالایی ندارد. البته یکی از مهم‌ترین عواملی که در این مساله تاثیرگذار است، میزان درآمد خانواده‌هاست. وقتی وضعیت اقتصادی این افراد خوب باشد می‌توانند مثلا 50 هزار تومان پرداخت کنند و کتاب خوبی بخرند اما وقتی وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشد 5 جلد کتاب بازاری را در یک بسته با قیمت 5هزارتومان خریداری می‌کند.
 
خبرنگاران باید کتاب خوب خواندن را به یک پز اجتماعی تبدیل کنند
مرحله بعدی، بستگی به میزان فعالیت و تلاش خبرنگاران دارد. آن‌ها باید کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن را به یک پز اجتماعی تبدیل کنند. تا مردم وقتی می‌خواهند برای هم ژست بگیرند درباره کتاب‌هایی صحبت کنند که برای هم خریده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها