پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
تصویرگری های هنرمند ایرانی از سوی سلبریتی آمریکایی خریداری شد

محمدحسین ماتک گفت: بنابر گزارشی که به من دادند کپی اثرم از سوی بنیادی که مربوط به یکی از سلبریتی‌های امریکایی است خریداری شده. این تصویر با اینکه در ژانر علمی تخیلی و درباره موضوعات فضایی است اما در عین حال کاملا رنگ و بوی ایرانی و سنتی دارد.

محمدحسین ماتک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از به تاخیر افتادن زمان برگزاری آیین پایانی جایزه «نویسندگان و تصویرگران امریکا» خبر داد و گفت: هرساله برندگان نهایی این جایزه در ماه آوریل برگزار می‌شود اما از آنجا که این جایزه یکی از مهم‌ترین جایزه‌هایی است که در حوزه نویسندگی و تصویرگری در آمریکا برگزار می‌شود و شیوه برگزاری و اهمیت آن در آمریکا مانند جایزه اسکار است و افراد شناخته‌شده، سلبریتی‌های مشهور، بنگاه‌های اقتصادی و تهیه‌کنندگان زیادی در آن حضور دارند که روی آثار ارائه شده سرمایه‌گذاری‌ می‌‌کنند، فعلا برگزاری آن به ماه آگوست موکول شده و برنده نهایی این جایزه پنج‌هزار دلاری مشخص می‌شود. البته همه چیز بستگی به چگونگی شیوع ویروس کرونا در جهان دارد.
 
 

ماتک که به واسطه تصویرگری کتاب «ماچوچه و کلاغ» به عنوان برگزیده فصل سوم جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» انتخاب شده بود، در ادامه از دریافت جایزه‌اش خبر داد و گفت: چند روز پیش مبلغ 650 دلار که 500 دلار آن برای برنده شدن در فصل سوم جایزه بود و 150 دلار به عنوان حق تصویرگریِ اثری که برای شرکت در جایزه نهایی ارسال کرده بودم به همراه بسته‌ای شامل کارت‌پستال، تی‌شرت، کلاه و وسایلی مزین به اثری‌ که برای جایزه نهایی فرستادم به یکی از دوستانم در امریکا تحویل داده شد.
 
وی در ادامه به توجه دست‌اندرکاران این جایزه به آثار شرکت‌کنندگان جایزه نهایی اشاره کرد و گفت: تصویری که برای شرکت در مرحله نهایی این جایزه ارسال کردم در کاتالوگ سالیانه نویسندگان و تصویرگران امریکا منتشر شده. همچنین بنابر گزارشی که به من دادند کپی این تصویر از سوی بنیادی که مربوط به یکی از سلبریتی‌های امریکایی است خریداری شده. این تصویر با اینکه در ژانر علمی تخیلی و درباره موضوعات فضایی است اما در عین حال کاملا رنگ و بوی ایرانی و سنتی دارد.

 
 سعی می‌کنم تصاویرم بیانگر دغدغه و حس و حال جامعه‌ باشد
ماتک که تا به‌حال جوایز زیادی را برای تصویرگری دریافت کرده، درباره تاثیر جوایز در کارش گفت: قبل از اینکه وارد حوزه تصویرگری شوم، در زمینه کاریکاتور فعالیت می‌کردم و با اینکه این حوزه جوایز و منافع مادی زیادی برایم داشت اما حس و حال خوبی به من نمی‌داد چون احساس می‌کردم کاریکاتور، هنر نیست چون «بنده» است اما تصویرگری و نقاشی چون «بنده» نیست، هنر محسوب می‌شود. به همین دلیل به دنیای تصویرگری و نقاشی پیوستم و با اینکه 6 سال پیش هیچ اسم و رسمی در این حوزه نداشتم، توانستم خیلی سریع پیشرفت کنم.
 
وی هدفش از تصویرگری را خلق تصاویری عنوان کرد که بیانگر دغدغه و حس و حال جامعه‌ باشد و گفت: به نظر من مهمترین موضوع برای یک تصویرگر توجه به اخلاق و دوستی و رفاقت با مردم است. همیشه سعی کردم حس و حال ایرانی و سنتی را در تصاویرم حفظ کنم و رنگ و لعاب بین‌المللی و جهانی را به آن‌ها اضافه کنم.
 
محمدحسین ماتک، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، است که از افتخاراتش می‌توان به برگزیده شدن و راه یافتن به کاتالوگ دوسالانه تصویرگری زاگرب 2018، برنده فستیوال دوسالانه تصویرگری اکراین 2018، برگزیده کاتالوگ جایزه تصویرگری Cheltenham 2019 انگلستان، تصویرگر منتخب و نماینده ایران برای شرکت در کارگاه براتیسلاوا 2019، نفر اول فصل سوم گالای تصویرگری آمریکا 2019، نامزد جایزه نهایی گالای نویسندگان و تصویرگران آمریکا، فینالیست جایزه تصویرگری کتاب little hakka 2019چین، منتخب کاتالوگ جایزه تصویرگری چلتنهام انگلستان 2019، برگزیده فستیوال بین المللی کارتون افدستا/ جهان بدون مرز 1392، اثر فینالیست جشنواره توریسم کارتون ترکیه 1392 و برگزیده در 10 اثر برتر فستیوال تصویرگری سنگاپور AFCC BIG 2016 اشاره کرد. همچنین کتاب «تق تق تق...» اثر هدی حدادی با تصویرگری محمدحسین ماتک به عنوان نامزد مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال انتخاب شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها