دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
سامانه پست کتاب خرید اینترنتی کتاب را گسترش داد

سعدآبادی بیان کرد: تاسیس سامانه پست خانه کتاب، اقدامی موثر در راستای آشنایی مردم با خرید اینترنتی و تلفنی کتاب و افزایش این‌گونه سفارشات در جامعه بوده است.

علی سعدآبادی، مدیر انتشارات «حماسه‌یاران» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاثیرگذاری سامانه پست خانه کتاب گفت: از زمانی که با این سامانه عقد قرارداد کرده‌ایم، توزیع و ارسال کتاب‌ به دست مخاطب، بسیار راحت و منظم انجام شد و از حضور فیزیکی در اداره پست و کارهای ارسال محصول معاف شدیم و در زمان فروش اینترنتی، صرفه‌جویی ‌فروش آثار بیشتر شد.
 
وی افزود: یکی از مزیت‌های بارز این سامانه، پیگیری مرسوله‌های ارسال‌شده است که این امکان را در اختیار مخاطب و صاحبان انتشارات می‌گذارد تا اگر اثری برگشت خورد و یا در باجه معطله قرار گرفت، قابل پیگیری باشد.
 
سعدآبادی بیان کرد: سامانه پست کتاب به‌دلیل طرح‌های کم‌هزینه، در بحث سفارش کتاب مخاطبان اثرگذار بود و در این راستا با افزایش سفارشات تلفنی و آنلاین کتاب مواجه شدیم. انتشارات هزینه 3000 تومان ارسال کتاب تا دو کیلیوگرم را حذف و به‌جای آن ارسال کتاب را برای مشتریان خود رایگان کرد. این رویه موجب افزایش مخاطب برای خرید و خواندن کتاب شد.
 
مدیر انتشارات «حماسه‌یاران» درباره ضعف سامانه پست کتاب خاطرنشان کرد: سامانه دچار کمی مشکلات فنی است و اصلی‌ترین چالش با این مسأله، به‌روزرسانی دیر‌به‌دیر آن است که موجب می‌شود گاهی از امکان پیگیری آثار ارسال شده غافل شویم و یا دیر به آن اطلاعات دست پیدا کنیم و کار را با اختلال و کندی مواجه می‌کند. گاهی نیز هزینه‌های اضافی برای ارسال دوباره خواهد داشت.
 
وی با اشاره به اصلی‌ترین معضل موسسات انتشاراتی در ایام بحران کرونا گفت: مشکل اصلی این است که مردم هنوز به خرید آنلاین و یا سفارش تلفنی کتاب عادت نکرده‌اند و با آن ناآشنا هستند؛ چراکه همیشه با حضور در فروشگاه، تورق کتاب و... بیشتر به خرید و خواندن کتاب ترغیب می‌شوند؛ اما با شرایط تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها این امکان دیگر وجود ندارد و مردم هم با سفارش آنلاین و تلفنی خو نگرفته‌اند.
 
سعدآبادی عنوان کرد: با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها و قرنطینه مردم، چرخه صنعت نشر درعین آسیب‌دیدگی خود، بیشتر دچار ضعف شد و این آسیب به‌شکل زنجیره‌وار میان مشاغل مرتبط با نشر جریان دارد؛ اقدام سامانه پست کتاب نیز موجب شد تا کمی از این آسیب جلوگیری شود و فضای اینترنتی میان مردم رواج پیدا کند.
 
وی در پایان گفت: اما به‌نظر می‌آید که نیاز به محیط تبلیغاتی گسترده‌ای برای آشنایی مردم با سفارش آنلاین باشد و مردم ضمن اطمینان به این نوع خرید، از کتاب‌فروشی‌ها حمایت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها