یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
الان بهترین موقعیت است که دانش‌آموزان کتاب‌ها را الکترونیکی بخوانند

بهمن پگاه‌راد، نویسنده و روزنامه‌نگار پیشکسوت شیرازی به دانش‌آموزان توصیه کرد کتاب‌ها را الکترونیکی بخوانند و بسیاری از کتاب‌ها را به صورت رایگان از اینترنت تهیه کنند.

بهمن پگاه‌راد، نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار باسابقه شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس و در پاسخ به این پرسش که آیا در خانه بمانیم برای دانش آموزان فرصت است یا تهدید؟، گفت: اگر دانش‌آموزان در تعطیلات کرونایی و ماندن در خانه برنامه‌ریزی داشته باشند، فرصت مناسبی است که می‌توانند از آن به بهترین وجه استفاده کنند.
 
وی که به بهانه انتشار نسخه صوتی داستان کوتاه «دوچرخه مش عزیز» با صدای محمدرضا سرشار با خبرنگار ایبنا گفت‌وگو می‌کرد، عنوان کرد: در این شرایط سخت اول باید به دانش‌آموزان یاد بدهیم و در واقع یاد بگیرند که قرنطینه خانگی به معنای تعطیلی نیست، بلکه باید کرونا را بشناسند که به چه علت این تعطیلی را بر آنها تحمیل کرده است.

کتاب صوتی «دوچرخه مش عزیز» با صدای محمدرضا سرشار، راوی قصه‌های ظهر جمعه در بخش کتاب گویای ایران‌صدا منتشر شده است؛ ماجرای داستان از زبان عباس بیان می‌شود: «تو اون سال‌ها دوچرخه خیلی کم بود و داشتنش برای خیلی‌ها آرزو بود. بیشتر بچه‌ها دوچرخه کرایه می‌کردن و باید سر ساعت اونو به صاحب مغازه برمی‌گردوندن. من هم پولامو جمع کردم تا برم و از مش عزیز یه دوچرخه کرایه کنم. تو خیالم، خودم رو سوار دوچرخه می‌دیدم و قند توی دلم آب می‌شد. به مغازه مش عزیز رسیدم. وارد شدم و گفتم که دوچرخه می‌خوام. مش عزیز با خوش‌رویی گفت: تو پسر کی هستی؟ گفتم: پسر کریم آقا. اون خندید و گفت که پدرمو می‌شناسه. ازم پرسید که دوچرخه‌‎سواری بلدم یا نه. من گفتم که بله خیلی خوب بلدم. خلاصه پولامو گرفت و یه دوچرخه بهم داد. با خوشحالی سوار شدم و پا زدم و از مغازه مش عزیز دور شدم. فقط یه ساعت وقت داشتم. هنوز خیلی دور نشده بودم که خانمی منو صدا زد. خاله زهرا بود. گفت که حال آقابزرگ خوب نیست و من باید زودتر به مادرم خبر بدم. با عجله به سمت خونه به راه افتادم....»
 
نویسنده کتاب «نبرد رئیس‌علی» در ادامه این مصاحبه اضافه کرد: بنابراین چون این ایام یک تعطیلی مثل تعطیلات نوروزی و تابستانی محسوب نمی‌شود، باید برای دقایق آن، هم یک برنامه‌ریزی تحصیلی داشت و هم برنامه استراحت، ورزش، مطالعه کتاب‌های غیردرسی و کارهای دیگر یعنی اکنون زمان آن است که هر نوجوان و جوانی که در مقاطع مختلف تحصیل می‌کند، از خود پرسش کند که در این مدت چه کاری انجام داده است و آیا در حد قابل قبولی برای خود برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و طبق برنامه کلاسی درس‌ها را دنبال کرده است؟

پگاه‌راد افزود: من اعتقاد دارم اگر تنها روزی سه ساعت دانش آموزان به مرور درس‌های گذشته و آینده خود بپردازند، به اندازه کافی فرصت برای مطالعه کتاب‌های غیردرسی هم دارند و اگر به علت بسته بودن کتابفروشی‌ها، محدودیت خرید کتاب به خاطر ضعف مالی پدران و مادران و نیز بسته بودن کتابخانه‌های عمومی و مدارس و تعطیلی مراکزی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و غیره را دارند و امکان تهیه کتاب را ندارند، می‌توانند به خوانش‌های الکترونیکی و تهیه بسیاری از کتاب‌ها به صورت رایگان ازطریق اینترنت کنند.
 
وی یادآوری کرد: البته دانش‌آموزانی که بیشتر مایل‌اند به‌صورت کاغذی کتاب را مطالعه کنند، به‌نظرم اغلب چند کتاب ناخوانده خود، پدران و مادران را دارند که می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و آنها را با برنامه‌ریزی مطالعه کنند؛ همچنین یادشان باشد اغلب برای رفت و برگشت از خانه تا مدرسه و بالعکس یک ساعت و بیشتر زمان تلف می‌کردند و حالا این زمان اضافی را دارند که می‌توانند صرف امور دیگر کنند.
 
نویسنده «دخترک و چشمهایش» یادآور شد: بنابراین برای دانش‌آموزانی که در این ایام با برنامه بوده و کارهای خود را با اندیشه جلو برده‌اند این تعطیلات و در خانه بمانیم هم فرصت خوبی برای پیشبرد دروس است و هم به اندازه کافی جا برای امور دیگر همچون مطالعه کتاب‌های غیردرسی را فراهم کرده تا سالی متفاوت از دیگر سال‌ها را پشت سر بگذارند. ضمن اینکه با توجه به شرایط کنونی نمی‌شود تعیین کرد که نوجوانان، جوانان و دانش آموزان چه کتاب‌هایی را بخوانند و اعتقاد دارم یک شبه نمی‌شود کسی که تاکنون رغبتی به خواندن کتاب‌های غیردرسی نداشته کتابخوان کرد. البته آنها که کتابخوان بوده، در این شرایط هم می‌توانند به مطالعات خود ادامه دهند و طبعاً راه تهیه کتاب را می‌دانند.
 
پگاه‌راد اما یک نکته را گوشزد کرد و گفت: اینکه دانش‌آموزان این ایام را برای خود تعطیلی ندانند و دروس خود را با جدیت مطالعه کنند، اصول بهداشتی را رعایت کنند و بسیار کارهای مفید دیگر، نوعی امانت‌داری برای رساندن خود به جامعه فردا و سازندگی کشور بعد از کروناست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها