یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
دغدغه اصلی کتاب‌فروشان پرداخت تعهدات و حفظ بقا است

سنگری، دغدغه اصلی کتاب‌‌فروشان را بقا می‌داند و معتقد است،‌ ادامه حیات کتاب‌فروشی در این بحران کار بسیار سخت و بدون پشتیبانی و حمایت نیز بی‌فایده است.

فرشته سنگری، مدیر فروشگاه «افرا کتاب» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در بحران کرونا بیان کرد: قرنطینه و تعطیلی، کتاب‌فروشان را در تعاملات مالی با ناشران و دفاتر مرکز پخش با مشکل مواجه کرده است. به‌عنوان کسی که بیش از 20سال در این حرفه مشغول فعالیت هستم، فکر می‌کنم، اگر دولت حمایتی از حوزه فرهنگ نکند، بدنه صنعت نشر ریزش خواهد کرد.
 
وی افزود: ناتوانای در پرداخت تعهدات مالی، حفظ ملک استیجاری و یا نیروهای انسانی کتاب‌فروشان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. دغدغه اصلی کتاب‌فروشان در این شرایط این است که بتوانیم خودمان را حفظ کنیم و ادامه حیات کتاب‌فروشی در این بحران کار بسیار سختی است و بدون پشتیبانی و حمایت نیز تلاش‌ها بی‌فایده است.
 
سنگری عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد با حمایت و تامین نیاز کتاب‌فروشان برای عمل به تعهدات خود، بخش اعظمی از مشکلات نشر و پخش کتاب نیز حل خواهد شد. بدون حمایت، بقای کتاب‌فروش به‌خطر می‌افتد. حمایت از صاحبان مشاغل کوچک با درنظر گرفتن اینکه دریافتی کمتری نسبت به کتاب‌فروشی‌های بزرگ‌تر دارند، عاقلانه‌تر به‌نظر می‌رسد؛ چراکه سرمایه‌گذارانِ کتاب‌فروشی‌های بزرگ‌ با ادغام نیرو و چند شعبه‌، راحت‌تر در این شرایط دوام می‌آورند؛ بنابراین در حمایت از کتاب‌فروشی‌ها، نباید به موضوع فقیر و غنی توجه کرد؛ بلکه همه در کسب این حمایت‌ها باید برابر باشند.
 
مدیر فروشگاه «افرا کتاب» درباره پیشنهاد خود برای بهبود شرایط کتاب‌فروشی‌ها در  شرایط قرنطینه و شیوع کرونا گفت: کتاب‌فروشان تا چند ماه درگیر پاسخ به تعهدات مالی، خواهند بود؛ می‌توان به تعویق چند ماهه چک‌ها فکر کرد اما بعید می‌دانم که بتوانیم با دیگر اصناف کنار بیاییم چراکه آن‌ها مشکلات خود را دارند که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.          
 
وی با اشاره به فعالیت کتاب‌فروشی افرا کتاب در روز‌های قرنطینه ادامه داد: به‌عنوان مدیر فروشگاه «افراکتاب» یک روز هم نبود که در خانه بمانم و منتظر باشم که کتاب‌فروشی‌ها دوباره باز شوند و فعالیت کنم. در روز‌های آغاز بحران کرونا، به‌معرفی کتاب‌ پرداختم.
 
مدیر فروشگاه «افرا کتاب» بیان کرد: بی‌انصافی‌است اگر بگوییم، کتاب‌فروشان در این شرایط وظیفه دارند، مردم را در خانه نگه‌دارند و در این موقعیت، فرصت دارند به ترویج فرهنگ کتابخوانی بپردازند. به نظر می‌رسد خانواده نشر اگر برنامه‌ خاص و قابل‌توجهی داشت، می‌توانستیم منتظر نتایج خوبی در حوزه مطالعه باشیم اما واقعیت این است‌که در حال حاضر، به حمایت‌هایی برای دوام نیاز داریم.   
سنگری با اشاره به اینکه به‌وجود آوردن ضرورت کتاب‌خوانی و مطالعه امکانی بود که شاید می‌توانست برای هرکدام از خانواده نشر وجود داشته‌باشد، گفت: هر کتاب‌فروشی‌ می‌توانست برنامه‌های خوبی در این شرایط و با رویکردهای مختلف داشته‌باشد؛ اما این اتفاق خیلی گسترده و آن‌طور که انتظار می‌رفت، نبود.
مدیر فروشگاه «افرا کتاب» بیان کرد: تلاش کرده‌ایم، سختی‌ها را تحمل کنیم، پشت سر بگذاریم و با امیدوار فعالیت‌های موثری برای ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب‌های خوب داشته‌باشیم؛ به‌عنوان یک کتاب‌فروش سعی کردم در این راه گامی بردارم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها