سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
نمایشگاه کتاب را خردادماه برگزار کنید

علیرضا اسدی ضمن اشاره به اینکه زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه قبل از اینکه بحث ویروس کرونا مطرح باشد، زمان نامناسبی بود، گفت: بهترین تصمیم این است که نمایشگاه کتاب بعد از ماه رمضان و در خردادماه برگزار شود.

علیرضا اسدی مدیرمسئول انتشارات نیماژ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با انتقاد از زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: به نظر من بهترین تصمیم این است که نمایشگاه کتاب بعد از ماه رمضان برگزار شود؛ چرا که حتی قبل از اینکه بحث ویروس کرونا مطرح باشد هم زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه زمان مناسبی نبود.
 
وی افزود: در فروردین و بعد از ایام عید که خانواده‌ها معمولا پول‌های خود را برای خرید عید خرج کرده‌اند، شاید شرایط مالی مردم مناسب شرکت در نمایشگاه و خرید کتاب نباشد و باتوجه به اینکه نمایشگاه به لحاظ مالی برای ناشرها رویداد مهمی است، فروردین‌ماه زمان مناسبی برای برگزاری آن نیست.
 
اسدی گفت: خیلی از ناشرها در طول سال برنامه‌ریزی می‌کنند که خروجی نمایشگاه را داشته باشند؛ ولی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تغییر زمان برگزاری به فروردین‌ماه، به نتایج مناسبی دست نمی‌یابند و این مساله موجب نگرانی ناشران شده است.
 
مدیرمسئول نشر نیماژ در ادامه از تاثیر شیوع کرونا در برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: باتوجه به ورود و شیوع ویروس کرونا در کشور و وضعیتی که به‌وجود‌ آمده، برگزاری نمایشگاه در این تاریخ یک کار پرریسک است؛ چون اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد، قطعا نمایشگاه خوبی نخواهیم داشت.
 
وی اضافه‌کرد: نمایشگاه کتاب تهران، بین‌المللی است و قرار است که از کشورهای دیگر هم در آن حضور داشته باشند؛ بنابراین باتوجه به شیوع ویروس کرونا، قاعدتا در بخش بین‌الملل نتایج مثبتی را شاهد نخواهیم بود؛ زیرا کشورهای خارجی در این نمایشگاه حاضر نمی‌شوند.
 
اسدی درباره تاثیر شیوع کرونا بر حضور مردم در نمایشگاه عنوان کرد: اگر شرایط بیماری کرونا ادامه‌‌دار باشد، عده قابل‌توجهی از مردم در نمایشگاه حضور پیدا نمی‌کنند؛ اگر هم بخواهند شرکت کنند، مشخصا به آن ویروس مبتلا می‌شوند.
 
وی افزود: با این شرایط اصلا شاید خود ناشرها هم درنمایشگاه شرکت نکنند؛ به همین دلیل من فکر می‌کنم اگر مسئولان برگزاری نمایشگاه ریسک برگزاری نمایشگاه در پایان فروردین را نپذیرند و زمان نمایشگاه را به بعد از ماه رمضان و در خردادماه موکول کنند، هم زمان بهتری است و هم اینکه دغدغه‌های بهداشتی و مربوط به سلامت جامعه برطرف شده است.
 
مدیرمسئول نشر نیماژ تغییر زمان نمایشگاه کتاب به خردادماه را فرصتی برای ناشران خواند و گفت: باتوجه به اینکه بخش عمده فروردین‌ماه تعطیل است، ناشرها در حوزه کتاب‌های عمومی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و با دست پر در نمایشگاه شرکت کنند و محصولات متنوع‌تری را ارائه دهند؛ از طرفی مردم هم شاید به لحاظ مالی در خردادماه شرایط بهتری داشته باشند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    خرداد برگزار کنید که همه خبرنگاران و مسولان غرفه ها گرمازده شن. اردیبهشت گرمه و مصلی تهویه نداره. حالا یه سال برگزار نکنن یا پاییز برگزار کنن
    • حافظ ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
      کاملا با سخن این دوست عزیز موافقم. وزارت ارشاد باید خیلی پیشتر از این، که بحث برای تعیین تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب سال 1399 در جریان بود،به حرف کارشناسان گوش می کرد و به نظر آنان احترام می گذاشت و می پذیرفت که 25 فروردین ماه، و حتی اردیبهشت یا خرداد ماه، که پس از ماه مبارک رمضان است، به خاطر گرمای هوا و همین طور پایان سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها، که همگان در تب و تاب آخر ترم و امتحانات به سر می برند، زمان مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه نیست.بلکه زمان مناسب تشکیل چنین نمایشگاهی، هم به لحاظ مناسب بودن هوا و هم به لحاظ اینکه دانشجویان بتوانند با آرامش خاطر به انتخاب و خرید کتاب اقدام کنند، وسط پاییز یا همان نیمه آبان ماه است. همچنانکه استثنائا نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در سال 1366 در همین تاریخ برگزار شده است.پس چرا ازاین تجربه موفق ، دوباره استفاده نکنیم؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها