شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
​محمدحسین ماتک نامزد نهایی جایزه «نویسندگان و تصویرگران امریکا» شد

محمدحسین ماتک، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، برنده فصل سوم جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» و نامزد مرحله نهایی این جایزه شد.

محمدحسین ماتک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نامزدی در جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» توضیح داد: این جایزه یکی از مهم‌ترین جایزه‌هایی است که در حوزه نویسندگی و تصویرگری در آمریکا برگزار می‌شود و شیوه برگزاری و اهمیت آن در آمریکا مانند جایزه اسکار است و در لس‌انجلس برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه این جایزه هرساله در دو مرحله فصلی و نهایی (سالیانه) برگزار می‌شود، افزود: هر ساله تصویرگران و  نویسندگان آثار خود را برای شرکت در این جایزه ارسال می‌کنند و از بین آن‌ها هر فصل یک نویسنده و یک تصویرگر به عنوان برگزیده جایزه فصلی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» انتخاب شده و 500 دلار دریافت می‌کند. سپس برنده‌های هرفصل که شامل 4 نویسنده و 4 تصویرگر هستند به مرحله نهایی این جایزه که در ماه آوریل در امریکا برگزار می‌شود راه می‌یابند. در این مرحله هر تصویرگر منتخب باید داستان یکی از نویسندگان منتخب را تصویرگری کند و از بین آن‌ها برنده نهایی این جایزه پنج‌هزار دلاری مشخص می‌شود.
 
این تصویرگر در ادامه بیان کرد: من تابستان امسال تصاویر مربوط به کتاب «ماچوچه و کلاغ» را برای شرکت در این جایزه ارسال کردم که به عنوان برگزیده فصل سوم جایزه بین‌المللی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» و نامزد جایزه نهایی «نویسندگان و تصویرگران امریکا» انتخاب شد.
 
 

ماتک درباره کتاب «ماچوچه و کلاغ» توضیح داد: این کتاب بازنویسی افسانه‌های کهن و فولکلور خراسان است که از سوی افسانه شعبان‌نژاد بازنویسی شده و قرار است به‌زودی از سوی انتشارات طوطی (بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) منتشر شود.
 
وی در ادامه بیان کرد: تصاویر این کتاب دارای 15 فرم است و تصویرگری آن حدود چهار ماه طول کشید. سعی کردم با استفاده از نمادها و المان‌های ایرانی تصویرهایی خلق کنم که هم بومی و ایرانی باشد و هم بین‌المللی و فکر می‌کنم چون فرهنگی ملی و بومی در این تصویرها حفظ شده برای داوران قابل توجه بوده است.
 
 

ماتک گفت: البته تصاویر این کتاب پیش از این نیز به عنوان نامزد جایزه لیتل هاکا چین در سال 2019 ، منتخب کاتالوگ جایزه تصویرگری قلم طلایی بلگراد 2019 و فستیوال ادبیات کودک و نوجوان سنگاپور هم انتخاب شده است.
 
از دیگر افتخارات محمدحسین ماتک، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، می‌توان به برگزیده و راهیافته به کاتالوگ دوسالانه تصویرگری زاگرب 2018، برنده فستیوال دوسالانه تصویرگری اکراین 2018، برگزیده کاتالوگ جایزه تصویرگری Cheltenham 2019 انگلستان، تصویرگر منتخب و نماینده ایران برای شرکت در کارگاه براتیسلاوا 2019، نفر اول فصل سوم گالای تصویرگری آمریکا 2019، نامزد جایزه نهایی گالای نویسندگان و تصویرگران آمریکا، فینالیست جایزه تصویرگری کتاب little hakka 2019چین، منتخب کاتالوگ جایزه تصویرگری چلتنهام انگلستان 2019، برگزیده فستیوال بین المللی کارتون افدستا/ جهان بدون مرز 1392، اثر فینالیست جشنواره توریسم کارتون ترکیه 1392 و برگزیده در 10 اثر برتر فستیوال تصویرگری سنگاپور AFCC BIG 2016 اشاره کرد. همچنین کتاب «تق تق تق...» اثر هدی حدادی با تصویرگری محمدحسین ماتک به عنوان نامزد مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال انتخاب شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها