چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
لغو معافیت مالیاتی فاتحه ناشران آموزشی را می‌خواند

امین آصفی پیشنهاد کرد، به جای لغو معافیت مالیاتی ناشران آموزشی تراکنش‌های مالی آن‌ها بررسی و برای اخذ مالیات اقدام شود؛ چراکه تنها تعداد انگشت‌شماری دارای گردش مالی قابل‌توجهی هستند.

امین آصفی، رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو معافیت مالیاتی ناشران آموزشی و کمک آموزشی، با بیان اینکه چرخه فعالیت ناشران آموزشی و کمک آموزشی با لغو معافیت آن‌ها لنگ می‌شود، گفت: مطابق بند ل ماده ۱۳۹ مالیات‌های مستقیم، همه ناشران، بدون دسته‌بندی از پرداخت مالیات معاف هستند؛ بنابراین با لغو معافیت ناشران آموزشی احتمال تغییر حرفه ناشران به مشاغل دیگر حتی سکه فروشی نیز ایجاد می‌شود.

وی با مقایسه تبلیغ ناشران آموزشی و ناشران عمومی افزود: ناشران بزرگ حوزه‌ عمومی در مقایسه با ناشران آموزشی به تبلیغ نمی‌پردازند اما ناشران حوزه آموزشی به تبلیغ زیاد باور دارند.

آصفی با اشاره به رویکرد سازمان امور مالیاتی به بحث تبلیغات افزود: تبلیغات جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود؛ بنابراین با کسر این هزینه از سود ناشر، رقم حاصل به‌حدی می‌رسد که از مالیات معاف خواهد شد.

رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی ناشران آموزشی گفت: به‌دلیل نوع فعالیت و گسترده تبلیغات، بیشتر دیده می‌شوند اما یادآور می‌شوم، تبلیغات ‌هزینه دارد. 

به گفته وی‌؛ ناشران بزرگ این حوزه تاکید دارند تا 90 درصد سود فعالیت خود را به تبلیغات اختصاص می‌دهند و این حجم از تبلیغات به معنای سود سرشار آن‌ها نیست.

آصفی ادامه داد: فرض کنید یکی از ناشران آموزشی با صدا وسیما 400 میلیارد تومان برای تبلیغات قرار‌داد منعقد کرده است؛ مگر از این میزان هزینه چند درصد به سود قطعی منجر خواهد شد؟ براساس قانون، اگر انواع هزینه‌‌ تولید‌کنندگان مانند هزینه تبلیغات از سود سالانه تولید‌کنندگان مانند ناشران بیشتر باشد، از مالیات معاف خواهند شد.

وی با اشاره به تعداد اندک ناشران قدرتمند در حوزه آموزشی ادامه داد: فراموش نکنیم ناشران بزرگ که گردش مالی قابل‌توجهی دارند، به تعداد انگشتان یک دست هستند؛ بنابراین نباید به خاطر این چند ناشر صنف ناشران آموزشی را دچار مشکل کنیم. حذف ناشران کوچک مهم‌ترین آسیب این نگاه است.
 
رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به وضعیت ناشران آموزشی گفت: سال گذشته 50 درصد از 100 ناشر آموزشی حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کمتر از 40 عنوان کتاب داشتند که به معنای ناتوانی آن‌ها برای حضور مستقل در این رویداد است؛ علاوه‌براین حدود 10 درصد از این 50 درصد در سال 96 کمتر از 40 عنوان کتاب چاپ کرده بودند.  
 
آصفی ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از دانشجویان کشور بدون آزمون وارد دانشگاه می‌شوند؛ بنابراین رقابت بین داوطلبان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و به دنبال آن نیاز به تامین منبع نیز از بین رفته است. همه این عوامل موجب توقف فعالیت ناشران آموزشی در چند سال گذشته شده است و تصمیم برای لغو معافیت مالیاتی، یعنی خواندن فاتحه برای ناشران آموزشی.    
      
وی بررسی تراکنش‌های مالی ناشران را الگوی مناسبی برای دریافت مالیات ارزیابی و پیشنهاد کرد: به‌جای لغو معافیت مالیاتی ناشران آموزشی، تراکنش مالی آن‌ها بررسی و با نگاه دقیق‌تر به اخذ مالیات اقدام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها