شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها خاطرات اهالی کتاب را نابود می‌کند

مدیر نشر «نگاه معاصر» تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها را منشا آسیب‌های روحی و عاطفی در جامعه خواند؛ هرچند که اخراج کارگران صنعت نشر و چاپ نیز بخشی از تبعات و نشانه‌های آن به‌شمار می‌آید.

اکبر قنبری، مدیر نشر «نگاه معاصر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاثیرات تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: ارتباط خوانندگان کتاب با کتاب‌فروشی‌ها است نه با سیستم توزیع و نشر و تعطیلی کتاب‌فروشی، ارتباط میان ناشر و نویسنده با خواننده را قطع خواهد کرد.

وی افزود: وقتی شهری 10 کتاب‌فروشی عمده دارد و یکی از آن‌ها تعطیل می‌شود، در واقع ارتباط یک دهم از خوانندگان کتاب که به یک کتاب‌فروشی عادت کرده‌ و ارتباط روحی و روانی با آن پیدا کرده‌بودند، از بین خواهند رفت. کتاب‌فروش و کتاب‌فروشی در جامعه نقش حلقه واسط نشر با خواننده را ایفا می‌کنند و با تعطیلی کتاب‌فروشی، این حلقه‌های عاطفی قطع خواهد شد.

قنبری عنوان کرد: مخاطبان و خوانندگان همیشه با کتاب‌فروش و کتاب‌فروشی ارتباط خوبی برقرار می‌کنند؛ اما با تعطیلی هر کتاب‌فروشی، این ارتباط نخ‌نما و به‌مرور زمان نابود خواهد شد. البته می‌دانیم که درحال حاضر برخی از کتاب‌فروشی‌ها، درواقع لوازم‌التحریرفروشی هستند.

مدیر نشر «نگاه معاصر» با اشاره به اینکه مخاطبان طبقه متوسط شهری، بیشترین آسیب را با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها خواهند دید، گفت: برای جلوگیری از این اتفاق، باید برای ساختمان‌های مسکونی، مجوز تاسیس کتاب‌فروشی بگیریم تا خلا تعطیلی کتاب‌فروشی‌های سطح شهر جایگزین شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر کتاب‌فروشی‌ها در مناطق تجاری قرار گرفته‌اند و اجاره‌بها این مکان‌های فرهنگی در این ساختمان‌های تجاری بالا است. از سوی دیگر درآمد کتاب‌فروشی‌ها از طریق فروش کتاب بسیار پایین است و این وسوسه معمولا برای افراد ایجاد می‌شود که مکان خود را تغییر کاربری بدهند.

قنبری با بیان اینکه کتاب‌فروشی آخرین حلقه در صنعت نشر است و این صنعت درحال حاضر دچار رکود شده، خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که شمارگان کتاب‌ها به زیر 500 نسخه رسیده‌ و این به‌معنای پایین بودن تعداد مخاطبان کتاب است. ما باید مشکل اصلی حوزه کتاب را برطرف کنیم که ناشران بتوانند کتاب‌هایی با تیراژ بالا چاپ و منتشر کنند.

این ناشر ادامه داد: اگر ناشر بتواند کتاب‌ها را با تیراژ بالا چاپ کند، کتاب‌ها در سطح گسترده‌ای در دسترس مخاطب قرار می‌گیرد و وارد سیستم توزیع و فروش کتاب می‌شود و موجب ادامه بقای کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها به‌ویژه کتاب‌فروشی‌های مقابل دانشگاه تهران روبه تعطیلی هستند و درآمدشان از کتاب بسیار کم است. رکود در صنعت نشر، صرفا تعطیلی کتاب‌فروشی نیست؛ بلکه اخراج کارگران صنعت نشر و چاپ نیز بخشی از تبعات و نشانه‌های آن به‌شمار می‌آید که متاسفانه نسبت به این مسائل حساسیت نداریم.

مدیر نشر «نگاه معاصر» درباره آسیب‌های روحی و تبعات تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها در جامعه عنوان کرد: اولین چیزی که در پی تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها رخ می‌دهد، نابودی خاطرات مردم است. خیلی از مخاطبان با کتاب‌فروشی طهوری خاطرات و نوستالژی‌هایی دارند که با تعطیلی آن، از بین می‌رود و مخاطب در شرایط روحی مناسبی قرار نمی‌گیرد و ارتباطش را با کتاب از دست خواهد رفت.

وی افزود: با تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها، بخشی از عاطفه مخاطبان به کتاب از بین خواهد رفت و وقتی عاطفه از بین‌ می‌رود، خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه جایگزین آن خواهد شد که این یکی از تبعات تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها است.

به گفته قنبری، سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است که این رقم دست‌کم در مقایسه با هیأت علمی 40هزارنفری دانشگاه‌های آزاد و دولتی کشور بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به معظل کتاب‌نخواندن اساتید دانشگاه و دانشجویان در جامعه خاطرنشان کرد: افت مطالعه اساتید موجب افت مطالعه دانشجویان شده‌است و دانشجو هم این معضل را به سیستم نشر منتقل می‌کند و سیستم نشر را راکد می‌کند.

قنبری ادامه داد: از طرف دیگر ما نزدیک به 900 کتابخانه عمومی در کشور داریم که از کتاب‌های غنی خالی هستند و تغذیه مناسب فرهنگی ندارند. بودجه‌های دولتی هم هزینه‌ای برای تامین کتاب‌های این کتابخانه صرف نمی‌کنند و بودجه‌ها در بخش‌های دیگر هزینه می‌شوند.

مدیر نشر «نگاه معاصر» تاکید کرد: تا زمانی که معضل کم کتابخوانی در جامعه ما وجود دارد، این آسیب در سیستم توزیع و نشر ادامه‌دار خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید صالحی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
    اینکه ایشان می گوید: "مخاطبان و خوانندگان همیشه با کتاب‌فروش و کتاب‌فروشی ارتباط خوبی برقرار می‌کنند"، یک نظر شخصی است و همه افراد چنین تجاربی ندارند. بهتر است هر کس از طرف خودش حرف بزند و به این راحتی جملات را جمع نبندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها