یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
نگاه ویژه در برنامه‌های جنبی نمایشگاه به کتاب‌فروشان

مدیر کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران از پیش‌بینی برنامه‌های جدید در نمایشگاه سی‌وسوم خبر داد و گفت: در این دوره تلاش شده تا برنامه‌های قابل توجهی برای کتاب‌فروشان برگزار شود.

سعید مکرّمی، مدیر کمیته علمی فرهنگی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: برای برگزاری برنامه‌های جنبی کارآمد تلاش شده تا تجربه‌های سال‌های قبل بازخوانی و آسیب‌شناسی شود و از تجربه‌های قبلی برای برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت‌تر برنامه‌های نمایشگاه پیش‌رو استفاده شود.
 
وی با اشاره به محورهای پیش‌بینی شده برای این کمیته در نمایشگاه فروردین ۹۹ افزود: در این دوره برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان و خانواده‌ها در کنار برنامه‌های سالن‌محور، از جمله محورهای اصلی برنامه‌های کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب خواهد بود.
 
مکرمی با بیان این نکته که همه تلاش تیمی کمیته، برگزاری برنامه‌ها با کمترین هزینه و در نهایت صرفه‌جویی است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران، بزرگترین رویداد فرهنگی و علمی کشور است که مخاطبان بسیاری را از راه‌های دور و نزدیک به تهران می‌کشاند. در این دوره تلاش می‌کنیم تا در کنار بعد فروشگاهی نمایشگاه کتاب، برای ارتقای بعد علمی و فرهنگی نمایشگاه، برنامه‌های متنوعی را تدارک ببینیم و طیف‌های متنوع مخاطبان را نیز درنظر بگیریم.
 
وی همچنین به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه در 27 دی‌ماه 98 اشاره کرد و ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کردند، تنها راه عبور از بحران‌های پیش‌رو، قوی شدن درهمه ابعاد است. حوزه نشر و کتابفروشی نیز مدت‌ها است درگیر آسیب‌ها و مشکلات جدی شده و قوی شدن و استحکام ساختاری در صنعت نشر و کتاب‌فروشی تنها راه علاج و رونق آن است.
 
مکرمی درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این بخش توضیح داد: کمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران غیر از برنامه‌های تبیینی و ترویجی، برنامه‌های آموزشی جدی‌ای را برای ناشران و کتابفروشان تدارک دیده است که جزئیات آن برای استفاده فعالان صنف به‌زودی اعلام می‌شود.
 
مدیر کمیته علمی فرهنگی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه به برخی از این برنامه‌‌ها اشاره کرد و گفت: عمده برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب برگزار شده، ناشران و نویسنده‌ها را مخاطب هدف خود قرار داده بوده است اما در این دوره تلاش شده تا برنامه‌های قابل توجهی برای کتاب‌فروشان برگزار شود.
 
به گفته وی، تلاش می‌شود این برنامه‌ها در بردارنده دوره‌های آموزشی مختلف با هدف توانمندسازی کتابفروشان و بهره‌مند شدن از تجربه‌های کتاب‌فروشان موفق شهرهای مختلف برای استفاده عام‌تر از آن‌ها باشد.
 
مکرمی در پایان با تاکید بر این نکته که نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد فرهنگی ملی است گفت: ظرفیت‌هایی که در کمیته علمی فرهنگی فراهم می‌شود، متعلق به همه انجمن‌ها، تشکل‌های نشر و ناشران کوچک و بزرگ است و هر ناشر، مجموعه یا نهادی اگر برنامه‌ای دارد، می‌تواند از ظرفیت موجود نمایشگاه برای برگزاری آن استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه ناشران نیز موقع ثبت نام نمایشگاه می‌توانند در بخش مربوطه نسبت به درخواست سالن یا درج برنامه خود اقدام کنند، تاکید کرد: افراد علاقه‌مند به مشارکت در این کمیته می‌توانند طرح و برنامه خود را به آدرس ایمیل farhangi@tibf.ir ارسال کنند تا این برنامه‌ها بررسی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط