دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
سعدی: حیات کتاب در گرو حمایت از نویسندگان و ناشران است

مدیر انتشارات سعدی می‌گوید: نمایشگاه کتاب یک برنامه جنبی در برنامه‌ریزی‌های حوزه فرهنگ و کتاب به‌شمار می‌آید؛ اما اصل موضوع کتاب، تالیف و تولید آن است که حالا دچار بحران شده است.

یدالله سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مطالبات خود از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: معتقدم که نمایشگاه کتاب تهران باید محلی برای نمایش و معرفی کتاب باشد؛ نه فقط محلی برای عرضه کتاب. فعالیت‌های نمایشگاه نیز باید کم‌کم به سمتی برود که همانند سایر نمایشگاه‌ها، وجه فروشگاهی آن کمتر باشد.
 
وی افزود: به نظر من نمایشگاه کتاب تهران زمانی تاثیرگذار بود که تهیه و تولید کتاب در کشور رونق داشت. به‌عنوان مثال؛ من در طول سال برای نمایشگاه فعالیت می‌کردم اما الان این موضع کمتر شده است.
 
سعدی با بیان اینکه باید توان و بودجه نمایشگاه را به‌گونه‌ای هدایت کنیم تا حیات کتاب ادامه پیدا کند، عنوان کرد: به‌نظرم درحال حاضر وضعیت اقتصادی حوزه نشر طوری است که رونق نشر و کتابفروشی باید در اولویت باشد؛ زیرا نه‌تنها ناشران عمومی؛ بلکه ناشران دانشگاهی و سایر حوزه‌ها نیز با مشکل روبه‌رو هستند.
 
وی با تاکید دوباره بر اینکه نمایشگاه‌ها باید برای نمایش و معرفی کتاب باشند، ادامه داد: باید در مشورت با ناشران و مدیران اقتصادی و فرهنگی راهکاری برای تزریق حمایت از ناشران واکاوی و بررسی شود. در یک دوره زمانی، ایده برگزاری نمایشگاه مطرح شد و الان باید به‌سراغ  ایده‌ها و طرح‌های جدیدتر برویم.
 
سعدی تاکید کرد: به‌نظرم نمایشگاه کتاب یک برنامه جنبی در برنامه‌ریزی‌های حوزه فرهنگ و کتاب به‌شمار می‌آید؛ اما اصل موضوع کتاب، تالیف و تولید آن است که حالا دچار بحران شده است.
 
وی با بیان اینکه برگزاری جلسات کارشناسی با حضور اهالی فن این حوزه و تدبیر برای بهتر شدن وضعیت تالیف باید در دستور کار مدیران فرهنگی کشور باشد، گفت: اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه توان اقتصادی و فکری خود در طول سال را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌گذارد و بودجه سنگینی سالانه برای آن هزینه می‌شود؛ درحالی‌که اصل کتاب رها شده است.
 
به گفته سعدی، با توجه به شرایط اقتصادی حوزه نشر، باید راهکاری برای ادامه حیات ناشران غیر از نمایشگاه کتاب تهران اندیشید؛ به‌خصوص ناشرانی که کتاب‌های مرجع و پژوهشی منتشر می‌کنند؛ زیرا مشخص نیست ناشران تا کی می‌توانند در این شرایط به کار خود ادامه دهند.
 
مدیر انتشارات دلیل ما یادآور شد: متاسفانه اغلب بودجه‌های کمکی دولت به سمت برگزاری نمایشگاه و کارهای جنبی رفته است و از محققان و نویسندگانی که زندگی آن‌ها از تالیف این حوزه می‌گذرد، غفلت شده؛ درحالی‌که رسیدگی به وضعیت نویسندگان برای بقای تولید کتاب و حل مشکلات ناشران برای ادامه مسیر اهمیت ویژه‌ای دارد و نباید به آن بی‌توجه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط