شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
نشانه‌های تصویری رمان محمدرضا صفدری بررسی می‌شود

میزگرد بررسی نشانه‌های تصویری رمان «من ببر نیستم پیچیده بر بالای خود تاکم» نوشته محمدرضا صفدری با حضور نویسندگان و تصویرگران بوشهری در حاشیه نمایشگاه «کرنش به حافظ» برگزار می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای تجمسی استان بوشهر با اعلام این خبر، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، گفت: این میزگرد با هدف پیوند متن و تصویر و با بررسی تصاویر به کار رفته در رمان محمدرضا صفدری، نویسنده باتجربه و مستعد جنوبی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی «کرنش به حافظ» که خود معجونی از شاهکار گونتر اوکر، هنرمند نام‌آشنای آلمانی و ابیات عرفانی و جان‌نواز لسان‌الغیب است، برگزار می‎شود.

امرالله اسمعیلی ادامه داد: در این ویژ‌ه‌برنامه به ترتیب سعید بردستانی (نویسنده و منتقد ادبی) با مقاله «آشوب تصاویر در رمان ببر»، موسی درویشی (نویسنده و نمایشنامه‌نویس) با «رمان زمانه سینمای اکنون»، امرالله اسمعیلی (هنرمند) با «خویشاوندی نزدیک رمان ببر به هنرهای تجسمی معاصر» و فاطمه ایران‌زاد (استاد تصویرگری) با «مولفه‌های هنر آبسته در تصویرسازی رمان نو» به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه «کرنش به حافظ» یکی از رویدادهای بزرگ عالم هنر است که در آن‌هارمونی متن و تصویر نمودی روحانی و کم‌نظیر دارد. از این رو انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر درصدد برآمد تا از این فرصت برای پیوند بیش از پیش نویسندگان و تصویرگران با یکدیگر در خلق آثار شاخص استفاده کند و بستر مناسب را برای واکاوی آثار مملو از تصویر نویسندگان جنوبی از جمله محمدرضا صفدری و... فراهم آورد.

اسمعیلی در خصوص نمایشگاه «کرنش به حافظ» توضیح داد: این نمایشگاه از امتزاج دو فرهنگ شرق و غرب پدید آمده که کشف نشانه‌های رمز‌آلود ایرانی برگرفته از اشعار حافظ در آثار گونتر اوکر بسیار مسرت‌بخش است. این نمایشگاه در واقع حاصل دو سال از زندگی هنری اوکر است. بسیاری از نشانه‌های مورد استفاده در کارهای او تمثیلی از اندیشه و شعر حافظ است. راز گل سرخ، خاک باغچه آرامگاه حافظ، رنگ‌های گرم و روشن فلات ایران، سبزه و برگ ریحان و... رنگ و بوی شرقی و ایرانی به آثار داده است. کالی‌گرافی و سنت پیوند خوشنویسی و نگاره یادآور نقاشی ایرانی است. رقص کلمات روی سطوح انتزاعی و نقوش برجسته از میخ از ویژگی‌ها و عناصر بصری کمپزسیون‌ها است. این آثار باعث ارجاع دوباره ما به اشعار حافظ می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر در پایان یادآور شد: میزگرد بررسی نشانه‌های تصویری رمان «من ببر نیستم پیچیده بر بالای خود تاکم» نوشته محمدرضا صفدری در حاشیه نمایشگاه «کرنش به حافظ» یکشنبه 29 دی‌ماه در دانشکده هنر و معماری دانشگاه خلیج فارس برگزار می‌شود.

یادآوری می‎شود، محمدرضا صفدری زاده ۵ مرداد ۱۳۳۲ در خورموج (استان بوشهر) و نویسنده جنوبی است. وی از جمله نویسندگانی است که در جلسات داستان‌خوانی هوشنگ گلشیری حضور داشته است. صفدری رمان «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» را در سال 81 به همت نشر «قصه» راهی بازار کتاب کرده است. از دیگر آثار او می‌توان به «سیاسنبو» (مجموعه داستان کوتاه)، «تیله آبی» (مجموعه داستان کوتاه)، «سنگ و سایه» (رمان)، «شام آخر» (نمایشنامه)، «شوراب» (نمایشنامه)، «۸ داستان از نویسندگان جدید ایران» با مقدمه هوشنگ گلشیری و «با شب یکشنبه» (مجموعه داستان کوتاه) اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها