سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
مروجان کتابخوانی خارج از کشور تجلیل می‌شوند

حاجی‌زین‌العابدینی گفت: در جشنواره بخشی تحت عنوان فعالیت مروجان کتابخوانی خارج از کشور به‌زبان فارسی داریم و این نشان‌دهنده فعالیت‌های ما و تقدیر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در ابعادی بین‌المللی است.

محسن حاجی‌زین‌العابدینی، دبیر ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره چگونگی آغاز شکل‌گیری فرایند تجلیل از مروجان کتابخوانی در کشور گفت: جشنواره مروجان کتابخوانی با این هدف آغاز شد که گروه‌های فعال مروجان کتابخوانی که چارچوب‌ها و اصول این کار را نمی‌دانستند و یا با فعالانی که در این حوزه کار می‌کردند، آشنا نبودند، با چهارچوب‌ها و گروه‌های فعال آشنا شوند؛ چراکه فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شد، خودجوش بود و هر فرد با توجه به سلیقه و رویکرد خود روند ترویج کتابخوانی را انجام می‌داد.

حاجی‌زین‌العابدینی افزود: جشنواره مروجان کتابخوانی باعث شد تا فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه شکل بگیرد و چارچوب‌ها و اصول این کار شناخته شود.

وی همچنین درباره تاثیرگذاری رویداد فرهنگی تجلیل از مروجان کتابخوانی بر فرهنگ‌سازی کتاب میان مردم اظهار کرد: با آغاز و فعالیت این رویداد، افراد و گروه‌هایی که قبلا ترویج کتابخوانی می‌کردند، ضمن گسترش این قشر، فلسفه کار خود را بهتر دانستند، با روش‌ها و تکنیک‌های جدید و بهتری آشنا شدند و با الگوگیری، از آن‌ها برای بهبود فعالیت‌های خود استفاده کردند.

حاجی‌زین‌العابدینی افزود: جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در۶سالی که برگزار شد، به فرهنگ‌سازی این امر کمک کرد و سبب شد تا امر ترویج کتابخوانی به‌عنوان یک مقوله پذیرفته‌شده از سوی مردم عنوان شود و استقبال بیشتری را به‌دنبال داشته‌باشد و بسیاری از مردم را ترغیب به انجام این کار کرد تا بدانند چه اصول و قواعدی را رعایت کنند.

دبیر ششمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی با اشاره به اینکه نگاه این جشنواره به مروجان کتابخوانی، یک نگاه کشوری و بین‌المللی است، عنوان کرد: در جشنواره بخشی تحت عنوان فعالیت مروجان کتابخوانی خارج از کشور به‌زبان فارسی داریم و این نشان‌دهنده فعالیت‌های ما و تقدیر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی در ابعادی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: البته بودجه جشنواره بسیار کم است؛ درحالی‌که باید حداقل چهاربرابر بودجه حال حاضر باشد اما با همین بودجه کم نیز درحال برگزاری آن هستیم.

حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به ایجاد شبکه مروجان کتابخوانی کشور برای گسترده‌شدن فعالیت‌های بخش‌های جشنواره بیان کرد: ما درحال حاضر شبکه‌ای تحت عنوان شبکه مروجان کتابخوانی کشور به‌وجود آورده‌ایم که یک NGO و نهاد غیردولتی با حمایت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی بوده و درحال فعالیت است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین اتفاقی که باید در این زمینه رخ بدهد، این است که چارچوب‌ها و اصول کتابخوانی مشخص شود و افراد علاقه‌مند بتوانند با یکدیگر همکاری و تعامل کنند و از لحاظ مادی هم بتوانند یاری‌دهنده یکدیگر باشند؛ چراکه در خیلی از شهرها و روستاها، قیمت کتاب مشکل‌ساز شده‌است و بسیاری از مردم از لحاظ روانی امکان خرید کتاب‌ها را ندارند.

دبیر ششمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی خاطرنشان کرد: از لحاظ اقتصادی، پول خرید یک کتاب کودک از یک پیتزا و پول غذا کمتر است. این درحالی است که کتاب را سالیان سال می‌توان مورد استفاده قرار داد.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر گفت: متاسفانه از لحاظ روانی، کتاب در چارچوب فرهنگی خانواده‌ها قرار نگرفته‌است و به‌دلیل اینکه کتاب امری جدایی‌ناپذیر از زندگی است، باید مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی باید غیردولتی باشد، اشاره کرد: با ایجاد شبکه مروجان کتابخوانی کشور که برگزاری جشنواره را برعهده دارد، فرایندها تاحدودی نیمه دولتی شده‌است اما باید به مرحله خصوصی‌شدن و غیردولتی بودن برسد. در این راه کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان محل پر رفت‌و‌آمد مراجعان و کتاب‌دوستان و حضور پررنگ خانواده و مدارس می‌توانند این روند را سرعت ببخشند.

حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به تاثیرگذاری اطلاع‌رسانی برای ترغیب مخاطبان به کتابخوانی گفت: اگر جایگاه این رویداد برای همه مردم و سازمان‌ها مشخص و شناخته‌شده باشد و توجه ویژه‌ای به این بحث در جامعه شود، قطعا تاثیرگذارتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها