چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستاهای ایران

دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب با اعلام خبر «راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری» بر وجود ظرفیت‌های روستایی و امکان بالفعل کردن آن‌ها تاکید کرد.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره حمایت از راه‌اندازی و شکل‌گیری کسب و کارهای فرهنگی و هنری در روستاها گفت: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته در روستاها، مشخص شد که نزدیک به ۲۰ میلیون جمعیت روستایی در سطح کشور داریم؛ جمعیتی که بالقوه دارای ظرفیت بسیار خوبی اعم از کالبدی و انسانی است که برخی از این ظرفیت‌ها در کشور، میراث فرهنگی، هنری و تمدنی ایرانی-اسلامی کشور به‌شمار می‌آید. برداشت ما این است که به‌علت نبود امکات و به‌وجود نیاوردن فضایی برای آموزش و پرورش، این ظرفیت‌ها درحال از بین رفتن است.
 
وی افزود: در سالی که به‌نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده‌است، تصمیم گرفتیم تا در این راستا برنامه‌ای تحت عنوان «راه‌اندازی کسب و کارهای فرهنگی و هنری» تعریف کنیم که در آن براساس امکان‌سنجی موجود، به‌صورت پایلوت ۶۰ روستا برگزیده ۶ دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، به‌عنوان روستاهایی که دارای ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هستند، انتخاب شدند.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: روستاها اعلام آمادگی کردند تا در به‌جود آوردن این فضا ما را همراهی کنند. ما نیز با کمک و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط چون معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت کشور(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صندوق کارآفرینی امید و سایر وزارتخانه‌ها تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم تا از مجموعه کارهای حوزه فرهنگ و هنر حمایت کنیم و در روند اجرای این فعالیت تسهیلاتی را به فعالان ارائه کنیم.
 
دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب درباره ارائه تسهیلات به فعالان حوزه روستایی در راه‌اندازی کسب و کار فرهنگی گفت: پس از امکان‌سنجی و آمادگی روستاها، با تدوین دستورالعمل آموزشی به روستاها اعلام می‌شود تا درصورت آمادگی برای شرکت در کارگاه‌ها، اسم‌نویسی کنند و کارگاه‌های برنامه‌ریزی‌فرهنگی-هنری در روستاها اجرا خواهد شد. پس از آن؛ طرح‌ها در قالب فرم مخصوص تدوین می‌شود و پس از طرح مجموعه، این برنامه‌ها در قالب یک شرکت تعاونی و یا موسسه فرهنگی-هنری در کارگروهی در تهران ارسال و پس از تصویب آن جهت وام و تسهیلات کم‌بهره ۴درصدی نسبت به طرح فعالان به شهرستان‌ها ارسال می‌شود.
 
به گفته مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معتقدیم که اگر این کار با امید پیش برود و همراهی روستاها و شرایط کرونایی کشور اجازه بدهد، فرصت خوبی است تا با همراه دستگاه‌ها و استقبال روستاها بتوانیم از طرفیت بالقوه جوانان روستایی، ظرفیت کتابخانه‌ها، مدارس روستاها، کانون مساجد، سنت‌ها، آداب و میراث فرهنگی خوبی که در کشور داریم را در قالب یک کار فرهنگی با سرمایه‌گذاری که بتواند در این مسیر سرمایه‌گذاری کند، انجام بدهیم.
 
وی درباره پیش‌بینی و چشم‌انداز خود از اجرای این رویداد فرهنگی عنوان کرد: چشم‌انداز ما این است که بتوانیم دستگاه‌های دولتی را به تدوین و اجرای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان در راستای تحقق اهداف، امکانات و ظرفیت‌های انسانی و کالبدی در روستاها وادار کنیم.
 
حیدری در پایان گفت: در هر نقطه ایران ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی و هنری موجود است همراهی دولت، حذف مجوزها و فرایندهای زائد به بالفعل شدن آن‌ها کمک می‌کند تا زمینه اقتصاد پویا، اشتغال کشور، پویایی حوزه فرهنگ و هنر و زنده‌نگه‌داشتن میراث فرهنگی و تمدنی ایران فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها