چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
افزایش 13 درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی مهاباد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون 3611 عضو جدید به اعضای فعال کتابخانه‌های مهاباد اضافه شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 13 درصد افزایش داشته است.

«چیا قادری‌»، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌ غربی، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا به امروز 3611 عضو جدید به اعضای فعال کتابخانه‌های مهاباد اضافه شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل  افزایش 13 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه مردم این شهرستان امسال 14 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته، کتاب امانت گرفتند، افزود: در 9 ماهه سال‌جاری 46 هزار و 20 جلد کتاب به مردم این شهرستان امانت داده شده که نسبت به سال گذشته، 6500 جلد بیشتر است.

قادری تصریح کرد: همچنین در این مدت کودکان و نوجوانان رده سنی 7 تا 12 سال بیشترین تعداد کتاب را به امانت گرفته‌اند.

این مقام مسئول گفت: کتاب‌های حوزه ادبیات، روان‌شناسی و کودک و نوجوان به ترتیب پرطرفدارترین آثاری بودند که در این شهرستان به امانت رفته‌اند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد یادآور شد: در حال حاضر هفت کتابخانه عمومی در این شهرستان فعالیت هستند که از این تعداد، 3 باب کتابخانه عمومی و چهار باب به‌صورت مشارکتی است. تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی مهاباد نیز 4570 نفر است.

قادری افزود: امسال 5000 جلد کتاب جدید در قالب موضوعات مختلف از جمله ادبیات، فلسفه و روان‌شناسی، ادیان، علوم اجتماعی، زبان، علوم، هنر و سرگرمی، تاریخ و جغرافیا از طرف خیّران و نهاد کتابخانه‌های عمومی به بانک کتابخانه‌ای مهاباد هدیه شده است.

وی اذعان کرد: شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت و 7 کتابخانه در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد که سرانه فضای مطالعه در این شهرستان 1.2 مترمربع برای هر 100 نفر است که این میزان 12 درصد استاندارد جهانی برآورد می‌شود. همچنین سرانه کتاب در شهرستان مهاباد 28 نسخه برای هر 100 نفر است که 14 نسخه کمتر از میانگین استانی است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مهاباد با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 49 هزار و 500 جلد کتاب در قالب 60 هزار نسخه در کتابخانه‌های این شهرستان وجود دارد، افزود: مهاباد در آیین ویژه چهارمین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با کسب رتبه دوم توانست به عنوان شهر خلاق در کشور شناخته شود.

وی تاکید کرد: باید تلاش کرد با ساخت کتابخانه، فرهنگ‌سازی و ترویج مطالعه در قبال برنامه‌های آموزشی و تفریحی، امکانات و زمینه انتخاب این شهر را به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال جاری فراهم کنیم.

قادری عنوان کرد: در مناسبت‌های مختلف مانند ایام دهه فجر و هفته کتاب، عضویت در کتابخانه‌های این شهرستان به‌مدت یک روز رایگان است.

این مقام مسئول ادامه داد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی نقش مهمی در ترویج این فرهنگ دارد که در کتابخانه‌های شهرستان مهاباد به‌صورت مستمر در طول هفته برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها