سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
ناجیان: سالم‌سازی فضای نمایشگاه از کتاب‌های کپی یک ضرورت است

مدیر نشر رسا می‌گوید؛ مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید به سالم‌سازی فضای ناشران شرکت‌کننده توجه ویژه داشته باشند تا از ورود آثار کپی و نامناسب در این رویداد جلوگیری شود.

محمدرضا ناجیان، مدیر نشر رسا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مطالبات خود از سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد: از سال گذشته اقداماتی برای برخورد با ناشران متخلف و کپی کار انجام شد و شنیده‌ایم که این روند سالم‌سازی ناشران شرکت‌کننده قرار است در نمایشگاه سی‌وسوم هم ادامه داشته باشد.
 
وی افزود: در طول سالیان گذشته تخلفاتی در زمینه عرضه و انتشار کتاب‌های کپی از روی آثار ناشران دیگر در نمایشگاه انجام شده بود که خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران نمایشگاه تلاش کردند با این موضوعات برخورد جدی داشته باشند.
 
ناجیان با اشاره به برخی از این تخلفات توضیح داد: وقتی در بخش‌هایی مثل ناشران عمومی یا دانشگاهی رفت و آمد می‌کنیم، شاهد هستیم که از یک کتاب معروف و پرفروش چندین ترجمه در نمایشگاه عرضه شده است که این کتاب‌ها از روی یک نسخه اصلی کپی شده است.
 
وی درباره تبعات این موضوع در حوزه نشر گفت: چنین اقداماتی ناشر واقعی را از انتشار کتاب‌های جدید و به‌روز دلسرد می‌کند و با خودش می‌گوید که اگر باز هم یک کتاب خوب انتخاب و به جامعه فرهنگی عرضه کند، اما ناشران دیگر به سراغش بروند سرمایه‌اش به‌هدر می‌رود.
 
مدیر نشر رسا لطمه وارد شدن به نشر حرفه‌ای از دیگر تبعات این موضوع دانست و ادامه داد: این موضوع به‌مرور انگیزه ناشران برای چاپ کتاب‌های جدید را از بین می‌برد و به‌همین دلیل معتقدم که در نمایشگاه کتاب تهران باید با این موضوع مقابله کرد تا این ناشران در عرصه‌های دیگر نیز نتوانند حضور داشته باشند.
 
ناجیان با اشاره به لزوم هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این زمینه عنوان کرد: دولت می‌تواند با مشورت دست‌اندرکاران و پیشکسوتان صنعت نشر با عرضه چنین آثاری در نمایشگاه کتاب تهران مقابله کند و چنین حرکت‌هایی در نمایشگاه سی‌وسوم تقویت شود.
 
وی نتیجه این موضوع را سالم‌سازی صنعت نشر دانست و گفت: زمانی که جلوی تخلفات این افراد سودجو در صنعت نشر گرفته شود به‌مرور محیط سالمی در کتاب‌های ایجاد می‌شود و آثاری با ترجمه‌های اصیل به دست مردم می‌رسد، از سوی دیگر خوانندگان هم اعتماد بیشتری به ناشران پیدا می‌کنند.
 
به گفته ناجیان، فروش غیرواقعی و نقد کردن بن‌کارت‌ها توسط برخی ناشران و غرفه‌ها نیز نقد دیگری است که به نمایشگاه کتاب وارد است و امیدوارم با اجرایی شدن سامانه متمرکز فروش این موضوع روند کاهشی داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه چشم‌انداز سالم‌سازی محیط نمایشگاه برای ما روشن است، گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود که کارها به نتیجه برسد و در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شاهد وضعیت بهتری بر نظارت و عملکرد ناشران در بخش‌های مختلف باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط