دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کتاب‌های تالیفی در زمینه سواد رسانه‌ای محدود است

مدیر فرهنگسرا و کتابخانه تخصصی رسانه اصفهان گفت: بیشتر کتابهای منتشرشده در حوزه سواد رسانه‌ای، ترجمه‌ای هستند و کتاب‌های تالیفی در زمینه سواد رسانه محدود است.

فاطمه شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان با بیان اینکه کتابخانه تخصصی رسانه در هفدهم مرداد سال گذشته در اصفهان دایر شد، گفت: این کتابخانه با مجموعه‌ای بالغ بر 1700 جلد کتاب در حوزه تخصصی رسانه و مطبوعات در استان اصفهان به نیاز دانشجویان علوم ارتباطات، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان حوزه رسانه پاسخ می‌دهد.

مدیر فرهنگسرا و کتابخانه تخصصی رسانه اصفهان در ادامه افزود: خبرنگاران تولیدکننده و منتشرکننده خبر در ابعاد وسیع هستند و با تولید و مخابره خبر می‌توانند در خلق فضای کیفیتی خبر و جذب مخاطب بیشتر موثر واقع شوند تا واقعیت‌ها را بادقت به جامعه منتقل کنند.

شفیعی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای از مباحث پیچیده و مهم در حوزه ارتباطات است، افزود: سواد رسانه‌ای مهارتی است که به ماهیت متغیر اطلاعات در جامعه پاسخ می‌دهد و می‌توان با استناد به سواد رسانه ای به قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه ای  در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیرچاپی مجهز شد.

وی با تاکید بر اینکه سواد رسانه‌ای به قشر خاصی تعلق ندارد، افزود: اگرچه لازم است این مهارت را تمامی سطح جامعه بیاموزند اما اصحاب رسانه به عنوان یکی از اقشار فرهیخته جامعه که می‌دانند باید از رسانه‌ها برای تولید و تکمیل خبر استفاده کنند و نیازهای اطلاعاتی خود را تکمیل کنند، بیش از دیگران نیازمند ارتقاء سواد رسانه‌ای خود هستند.

مدیر فرهنگسرا و کتابخانه تخصصی رسانه اصفهان ادامه داد: سواد رسانه‌ای می‌تواند خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را به تفکر انتقادی مجهز کند تا از سردرگمی خارج شوند و در مسیری ارزشی به ارزیابی بپردازند.

شفیعی با اشاره به اینکه مهارت‌های سواد رسانه‌ای می‌تواند در گزینش اخبار صحیح به خبرنگاران کمک کند، گفت: برای استفاده از رسانه باید مجهز به سواد خاصی بود. امروزه لازم است که خبرنگاران با دانش تخصصی در حوزه رسانه آشنا باشند. جدیدترین مطالعات و پژوهش‌ها را مورد بررسی قرار دهند و مفاهیم و کلیدواژه‌های به روز دنیا را در حوزه تخصصی رسانه بشناسند.

وی افزود: با توجه به اینکه انتشاراتی‌های داخلی در حوزه رسانه محدود هستند، بیشتر کتاب‌های منتشر شده در این حوزه ترجمه‌ای است و کتاب‌های تالیفی در زمینه سواد رسانه محدود است.

مدیرفرهنگسرای رسانه با اشاره به اضافه شدن 70 جلد کتاب جدید به مجموعه کتابخانه تخصصی رسانه، گفت: دو کانون روزنامه‌نگاران جوان و سواد رسانه‌ای در این فرهنگسرا فعال است که پاسخگوی نیاز مخاطبان و علاقه مندان در زمینه رسانه هستند. 

وی در پایان عنوان کرد: کتابخانه تخصصی رسانه به طرح جامع کتابخانه شهری متصل است و شهروندان با عضویت در یکی از 85 کتابخانه زیر نظر شهرداری اصفهان و با دریافت نام کاربری و رمز می‌توانند از خدمات کتابخانه تخصصی رسانه در حوزه مطبوعات و رسانه هم بهره مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها