دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
راسته کتاب در مشهد ایجاد می‌شود

احسان اصولی، از ایجاد راسته کتاب و تعیین مناطق فرهنگی در طرح تفصیلی مشهد خبر داد و از شیوه برگزاری نمایشگاه کتاب این شهر انتقاد کرد.

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره سیاست‌ها فرهنگی؛ به‌ویژه کتاب‌محور این شورا بیان کرد: شورای اسلامی شهر مشهد، تقویت فرهنگ کتابخوانی را به‌عنوان یکی از سیاست‌ها و اهداف خود در نظر دارد؛ به‌عبارت دیگر همان‌گونه به تامین فضا‌های سبز و توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیر‌ساخت‌های فرهنگی توجه دارد، در حوزه سیاست‌‌‌گذاری‌های نرم فرهنگی نیز تلاش دارد تا سرانه مطالعه شهروندان مشهدی افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی مناطق فرهنگی در طرح تفصیلی شهر مشهد
وی افزود: برای تحقق اهداف شورای شهر و برای تبدیل مشهد به شهری کتاب‌خوان، فعالیت‌های مختلفی اجرایی شده است. بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی مشهد که تکمیل آن بیش از 20 سال به‌طول انجامید، ازجمله فعالیت‌های زیر‌ساختی مدیریت شهری در حوزه توسعه فرهنگ کتابخوانی است. در کمتر از یک‌سال 20 هزار نفر عضو کتابخانه مرکزی مشهد شده‌اند.
 
اصولی ادامه درباره برنامه شورای اسلامی شهر تهران در حمایت از کتاب‌فروشی‌ها‌، موزعان همچنین ناشران کتاب‌های عمومی ادامه داد: در طرح تفصیلی شهر مشهد مناطق فرهنگی با تخصیص حمایت‌های متنوع از‌جمله معافیت‌‌های مختلف به فعالان حوزه کتاب پیش‌بینی شده و به‌زودی اجرایی می‌شود.
 
ایجاد راسته کتاب در مشهد
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ایجاد راسته کتاب در منطقه بازار کتاب گلستان مشهد بیان کرد: با مشارکت سرمایه‌گذار، بازار کتاب گلستان مشهد در حال مقاوم‌سازی است تا به راسته کتاب تبدیل شود. تلاش داریم در حوزه فرهنگی سرمایه جذب و فرصت بهره‌مندی مادی سرمایه‌گذار را نیز فراهم کنیم.   
 
اصولی درباره ایجاد راسته کتاب در بازار کتاب گلستان بیان کرد: در نظر داریم در راسته کتاب مراکز فراغتی-فرهنگی با محوریت کتاب ایجاد شود.
 
وی با اشاره به دیگر مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ایجاد مرکز فراغتی در شکل و شمایل باغ کتاب در بوستان «وفا» به‌عنوان یکی از بزرگترین بوستان‌های مشهد از دیگر مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد است. بوستان وفا همچنین محل کلنگ‌زنی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد بزرگترین مجتمع تئاتر شهر شرق کشور است. گنجایش این مرکز1300 نفراست؛ بنابراین مرکز فراغتی کتاب‌محور این بوستان در کنار مجتمع تئاتر در 12 هکتار ایجاد خواهد شد.       
 
مشارکت 5میلیارد تومانی شهرداری مشهد در پاییزه
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد درباره مشارکت شهرداری این شهر در اجرای پاییزه کتاب سال 98 ادامه داد: مبلغ 5 میلیارد ریال برای اجرای پاییزه کتاب تخصیص پیدا کرد.
 
اصولی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب در مشهد گفت: نمایشگاه کتاب استانی در مشهد هم یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی است اما انتقاداتی به شکل و شیوه برگزاری این رویداد داریم. معتقدیم این نمایشگاه با الگوی مطلوب فاصله دارد؛ آنچنانکه حتی موفق نشده‌ایم به نمونه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نزدیک شویم.

رواج کتاب‌های قاچاق در نمایشگاه کتاب مشهد 
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: نمایشگاه کتاب مشهد بیشتر محل عرضه کتاب‌های کمک آموزشی و متاسفانه کتاب‌های قاچاق است. علاوه‌‌براین درحالی‌که سومین نمایشگاه کتاب استانی مشهد با وجود توجه ویژه نمایندگان پنجیمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، هنوز موفق به جلب مشارکت ناشران بزرگ و بلندآوازه نشده‌ایم.
 
به گفته اصولی، مطلوب نمایندگان شورای اسلامی شهر مشهد این است که نمایشگاه کتاب مشهد با توجه به 3 میلیون و 200 هزار نفر بازدیدکننده به رویداد بزرگ شهری تبدیل شود. برای تحقق این هدف در حال برنامه‌ریزی هستیم؛ بنابراین امید‌واریم در سال‌های آتی تاثیر این فعالیت‌ها در بهبود زندگی شهروندی را شاهد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها