سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ سرمایه‌گذاری در این حوزه است

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره ادامه معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر گفت: فعالیت در حوزه فرهنگی ضعیف و شکننده است و اعمال فشارهایی مانند دریافت مالیات موجب از هم پاشیدگی دست‌اندرکاران این حوزه خواهد شد.

هومان حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت ادامه معافیت مالیاتی برای اهالی فرهنگ و هنر عنوان کرد: اگر این ابقا از سوی هیات دولت انجام نمی‌شد، ضربه مهلکی به فرهنگ به خصوص اهالی کتاب و نشر می‌خورد و فعالیت آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گرفت.
 
وی ضمن ابراز خوشحالی از تمدید معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که فعالیت در حوزه نشر و دیگر زمینه‌های فرهنگی، ضعیف و شکننده است و اگر فشار دیگری مانند اعمال و دریافت مالیات از آن‌ها انجام شود از هم می‌پاشد.
 
حسن‌پور با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی به‌خصوص حوزه نشر را با هیچ هزینه دیگری نمی‌توان جایگزین کرد، گفت: زمانی که تصمیم گرفته شود از این صنف فرهنگی مالیات دریافت شود، به‌مرور شاهد از بین رفتن فعالان بخش‌های مختلف خواهیم بود و از سوی دیگر دولت مجبور خواهد شد میلیاردها تومان یارانه برای ایجاد ویترین و کتاب‌فروشی و فعالیت ناشران هزینه کند.
 
وی با بیان اینکه دریافت مالیات به ناشران و کتابفروشان صدمه می‌زند، یادآور شد: دریافت نکردن مالیات از حوزه فرهنگ در اصل سرمایه‌گذاری در این حوزه است. فعالیت‌های فرهنگی فعالیت‌هایی ترویجی به‌شمار می‌آیند که نباید به فکر کسب درآمد مالیاتی از آن‌ها بود.
 
حسن‌پور تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دیگر هم از بخش کتاب و فرهنگ مالیات دریافت نمی‌کنند و حتی برای تشویق و ترغیب افراد به فعالیت بیشتر در آن هزینه می‌کند و سرمایه می گذارد تا پویاتر باشد.
 
وی با طرح این موضوع که امروز بخش خصوصی بیشترین فعالان نشر را تشکیل می‌دهند، گفت: تصور کنید بخش خصوصی که همه هزینه و سرمایه خود را در بخش فرهنگ گذاشته است مجبور شود مالیات پرداخت کند. با این کار نه دیگر کسی رغبت به سرمایه‌گذاری خواهد داشت و نه این کارها ادامه پیدا می‌کند و به‌مرور یک فاجعه رخ می‌دهد.
 
حسن‌پور با بیان اینکه ابقای معافیت مالیاتی یک ضرورت برای حوزه فرهنگ است، عنوان کرد: اگر دولت بخواهد فرهنگ باقی بماند و ناشران و کتابفروشان بتوانند به حیات خود ادامه دهد باید با حذف مالیات از آن‌ها، دست‌اندرکاران این حوزه را به سرمایه‌گذاری بیشتر تشویق و به آینده امیدوار کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط