دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کتابفروشان برای یک سال دیگر خیالشان راحت شد

مدیر کتابفروشی لارستان با اشاره به ادامه معافیت اصحاب فرهنگ و رسانه گفت: از دیروز که این خبر را شنیده‌ایم خیالمان از بابت مالیات راحت شده است اما امیدوارم راهکاری اندیشیده شود که این معافیت نیازی به تمدید سالانه نداشته باشد.

محسن بهشتیان، مدیر کتابفروشی لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اظهار خوشحالی از ابقای معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر گفت: من مطمین هستم اگر این معافیت لغو می‌شد بسیاری از کارها و اقدامات حوزه فرهنگ تعطیل می‌شد و با دریافت مالیات از این صنف به خصوص کتابفروشان بخش زیادی از فعالان این حوزه از گردونه خارج می‌شدند.
 
وی افزود: دریافت مالیات از اهالی فرهنگ و هنر به‌خصوص ناشران و کتابفروشان صدمات زیادی به حرفه آن‌ها که در رکود به سر می‌برد می‌زند و آن‌ها درگیر بحث‌ها و کشمش‌های مالیاتی می‌کند و همین موضوع سرعت تعطیلی کتابفروشی‌ها را بیشتر می‌کند.
 
بهشتیان با بیان اینکه تمدید معافیت مالیاتی برای سال ۹۹ خبر امیدوارکننده و خوبی است، عنوان کرد: اما واقعیت این است که ما از الان اضطراب بحث مالیات در سال ۱۴۰۰ را داریم و نمی‌دانیم که سرنوشت این دریافت مالیات چه می‌شود و به نظرم باید راهکاری اساسی برای آن اندیشیده شود.
 
وی تاکید کرد: به نظر من تا زمانی که این قانون کامل نشود و نیازی به تمدید و ابقای آن نباشد تا هر سال بحث ابقا یا عدم ابقای آن مطرح نباشد، این دغدغه در میان اهالی فرهنگ وجود دارد.
 
بهشتیان با بیان اینکه درآمد ناشران و کتابفروشان کم است و پرداخت مالیات برای آن‌ها سنگین است، گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه رایزنی کند تا به صورت همیشگی این معافیت وجود داشته باشد، بخش زیادی از این مسائل حل می‌شود اما حداقل الان خیالمان راحت شد که در سال ۱۳۹۹ مالیات نباید بپردازیم.
 
به گفته وی، معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر در مجلس ششم در سال ۱۳۷۶ تصویب شد اما مشکل از جایی شروع شد که در قانون نوشته شد ناشران و کتابفروشان تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این معافیت برخوردار هستند و همین موضوع موجب شد بسیاری از ممیزان کتابفروشان را جزو این قانون قرار ندهند.
 
مدیر کتابفروشی لارستان همچنین در این زمینه گفت: از آنجایی که ما تحت نظارت اتحادیه ناشران و کتابفروشان بودیم، اتحادیه صنفی ما مذاکرات زیادی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت تا بالاخره به اداره دارایی اعلام شد که ما نیز زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت داریم، به نظرم اکنون زمان وجود دارد تا این موضوع به صورت کامل حل و فصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط