چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
ناشران نگاهشان را به نمایشگاه فرانکفورت اصلاح کنند

به گفته افشین شحنه‌تبار، ناشران باید با تغییر رویکرد و حضور پررنگ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و فعالیت حرفه‌ای، به توسعه و جذب اعتبار برای نشر ایران کمک کنند.

افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات شمع‌و‌مه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نحوه فعالیت‌ غرفه ایران در هفتادو‌یکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: در مجموع از نظر بازدهی و کاری که باید در غرفه ایران انجام می‌شد، این دوره از نمایشگاه تفاوت زیادی با دوره‌های قبل نداشت؛ فقط ادغام شدن بخش کودک و نوجوان و بزرگسال، جزء سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که از سال قبل آغاز شده بود.
 
او با اشاره به اقدامات امنیتی که در این دوره از نمایشگاه فرانکفورت برای غرفه ایران در نظر گرفته شده بود، بیان کرد: این دوره، نمایشگاه بی‌حاشیه‌ای بود و یکی از دلایل مهم آن، جلوگیری از ورود جمعی بود که هرسال آرامش غرفه را برهم می‌زدند. به این وسیله مخاطب‌های خارجی دید بهتری نسبت به فعالیت‌های غرفه ایران داشتند.  
 
مدیر انتشارات شمع‌و‌مه افزود: در مجموع هفتادو‌یکمین دوره از نمایشگاه خوب و مثبت بود و اگر چیزی از قبل بیشتر نداشت، کمتر هم نداشت.
 
ضرورت اصلاح نگاه ناشران داخلی به نماشگاه فرانکفورت
شحنه‌تبار درباره چگونگی امکان بالابردن بازده و دستاوردهای ایران از نمایشگاه فرانکفورت گفت: تنها چیزی که در عملکرد ایران در نمایشگاه فرانکفورت می‌تواند اصلاح شود، دیدگاه ناشرهای داخلی نسبت به این نمایشگاه است.

وی افزود: نمایشگاه 2019 تمام شد و اگر ناشران واقعا قصد دارند در نمایشگاه حضور موثری داشته باشند، باید برای نمایشگاه 2020 از امروز برنامه‌ریزی کنند تا از حداقل امکانات و فضا استفاده بهتری داشته باشند؛ به‌خصوص ناشران بخش خصوصی که نسبت به دولتی‌ها دغدغه بیشتری دارند.
 
ایران امکان پیوستن به کنوانسیون برن را ندارد
ناشران و مسئولان نهادهای فرهنگی ایران در شرایطی در نمایشگاه فرانکفورت شرکت می‌کنند که ایران هنوز به کنوانسیون برن نپیوسته است. مدیر انتشارات شمع‌ومه درباره این مساله توضیح داد: باید درباره شرایط پیوستن به کپی‌رایت به‌صورت منطقی و با توجه به شرایط کشور نگاه کنیم. در حال حاضر با توجه به شرایطی که ایران دارد امکان پیوستن ما به کپی‌رایت نیست.
 
او ادامه داد: همانطور که مدیر موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفت، باید سعی کنیم فعالیت‌هایی انجام دهیم که باعث اعتبار اسم کشورمان شود؛ تا جایی که تاثیر نداشتن اسم کپی‌رایت را پاک کند. ما عضو کپی‌رایت نیستیم و این مساله مشکل‌زا است، اما ناشر ایرانی می‌تواند با ارتباط گرفتن مستقیم با ناشر خارجی، اجازه گرفتن یا خرید کپی‌رایت برای انتشار کتاب تا حدی این مساله را حل کند.

شحنه‌تبار تاکید کرد: در هر صورت اگر اوضاع نشر ایران خوب نیست و کشورمان عضویت در معاهده کپی‌رایت را نپذیرفته، دلیل نمی‌شود که بدون اجازه از آثار خارجی و داخلی استفاده کنیم.
 
حضور پررنگ در نمایشگاه فرانکفورت باعث اعتبار کشورمان می‌شود
این فعالی حوزه کتاب گفت: معتقدم که نمایشگاه کتاب فرانکفورت، عرصه مناسبی برای توسعه فعالیت‌های نشر ایران است و هرچقدر بتوانیم در آن حضور پررنگ‌تری داشته باشیم، موجب اعتبار کشورمان خواهد بود.
 
مدیر انتشارات شمع‌ومه توضیح داد: هرچقدر ناشران بزرگتر ایران در نمایشگاه حضور داشته باشند، غرفه ایران اعتبار بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر برای خارجی‌ها جز سه یا چهار ناشر بزرگ ایرانی، باقی شناخته شده نیستند.
 
هفتادو‌یکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت از 24 تا 28 مهرماه (16 تا 20 اکتبر 2019) برگزار شد و ایران با برپایی غرفه‌ای ملی، همچون سنوات گذشته در آن شرکت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها