دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
بهشتیان: کتابفروشان باید مشاور و راهنمای کتاب باشند

مدیر کتابفروشی لارستان معتقد است؛ کتابفروشی فقط فروشندگی یک کالا نیست، بلکه شغلی است که برای بقا به علم و تخصص نیاز دارد و در آینده نزدیک کتابفروشان باید در نقش یک مشاور و راهنمای کتاب فعالیت کنند.

محسن بهشتیان، مدیر کتابفروشی لارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت موضوع «آینده کتاب» عنوان کرد: بحث دیجیتالی شدن صنعت نشر و ورود کتاب‌های الکترونیکی از سال‌ها پیش مطرح شده که این موضوع ممکن است خطرهایی برای فعالیت کتابفروشی‌ها به همراه داشته باشد و موجب تعطیلی آن‌ها شود.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است تولید کتاب‌های کاغذی به مرور کمتر شوند، البته من نسبت به آینده خوش‌بین هستم و فکر می‌کنم کتاب‌های کاغذی پابرجا خواهند بود اگرچه شاید جایگاه قبل را نداشته نباشند.
 
بهشتیان با بیان اینکه کتاب‌های الکترونیکی تا حدی جای کتاب‌های کاغذی را گرفته‌اند ولی کتاب‌های کاغذی به دلیل وجود طرفداران خاص خود پابرجا می‌مانند، گفت: من به‌عنوان یک کتابفروش تلاش می‌کنم با توجه به تقاضای افراد، کتابفروشی خود را پابرجا نگه دارم و همواره تلاش خود را می‌کنم.
 
وی تاکید کرد: کارشناسان بر این باور هستند که خطر دیگر سیستم جدید توزیع و فروش این است که شاید به مرور فروشگاه‌های کتاب هم حذف شوند و سایت‌های اینترنتی همه فروش را در اختیار بگیرند و فروش فیزیکی کتاب هم مثل سایر کالاها حذف ‌شود و خرید و فروش آن بر بستر اینترنت باشد که البته به نظر من این دیدگاه تا اندازه‌ای علمی است ولی هنوز در جامعه ما ملموس نیست.
 
مسیر کتابفروشان باید تغییر کند
مدیر کتابفروشی لارستان با بیان اینکه همیشه این خطر را حس می‌کنیم که کم‌کم‌ شکل سنتی کتابفروشی‌ها تغییر خواهد کرد، یادآور شد:‌ کتابفروشان باید در این مسیر خود را از فروشنده صرف کتاب خارج کنند و مشاور کتاب باشند، یعنی کتابفروشی محلی برای مشاوره و معرفی کتاب باشد.
 
بهشتیان افزود: کتابفروش نباید فقط کتاب را روی میز بگذارد که مشتری بیاید و آن‌را خریداری کند، چون به مرور حجم مشتریانش کاهش پیدا می‌کند و آن‌ها به سمت خرید اینترنتی می‌روند، بلکه باید مخاطب را جذب کند.
 
وی گفت: فعالیت کتابفروش باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری‌ها و مخاطبان به فروشگاه بیایند، موضوع کتاب را بگویند و از او راهنمایی بخواهند تا کتابفروش پس از برقراری ارتباط با مخاطب او را راهنمایی کند.

این فعال حوزه نشر با اشاره به ضرورت تغییر رویکرد کتابفروشان در مسیر حرفه‌ای فعالیت‌هایشان، عنوان کرد: کتابفروشان باید کم‌کم به این سمت بروند که جلسات کتابخوانی و معرفی کتاب برای فروشگا‌ه‌های خود بگذارند و کتابفروشی هم از حالت یک فروشنده در بیاید؛ به‌عبارت دیگر کتابفروشی خود را به یک برند مشاوره و راهنمایی کتاب تبدیل کنند.
 
بهشتیان با بیان اینکه لازمه کار این است که خود کتابفروش هم اهل کتاب و مطالعه باشد، گفت: به نظر من یک کتابفروش باید در معرفی کتاب‌ها تبحر داشته باشد؛ بنابراین  در این زمینه آموزش، آگاهی و شعور یک کتابفروش اهمیت ویژه‌ای دارد.

 کتابفروش برای بقا به علم و تخصص نیاز دارد
به گفته وی، کتابفروشی فقط فروشندگی یک کالا نیست، بلکه شغلی است که برای بقا به علم و تخصص نیاز دارد، گاهی مشتری، کتابی می‌خواهد و نداریم، نباید با کلمه «نداریم» کار را تمام ‌کنیم. کتابفروش حرفه‌ای باید از او درباره موضوع مورد علاقه‌اش سوال و کتا‌ب‌های مشابه را به او معرفی کند، یک کتابفروش ضمن ایجاد رابطه با مشتری باید کتاب مورد نیاز او را تامین کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط