سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
شرکت‌کنندگان از امکانات نمایشگاه فرانکفورت غافل‌اند

جعفری‌اقدم درباره فعالیت ناشران ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت بیان کرد: اغلب شرکت‌کنندگان ایرانی تنها توفیق استفاده از بخش نمایشگاهی -محل نمایش و معرفی کتاب- را پیدا می‌کنند و از استفاده از امکانات دیگر اغلب مغفول می‌مانند.

مجید جعفری‌اقدم، مدیر آژانس ادبی پل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از 24 تا 28 مهرماه (16 تا 20 اکتبر 2019) برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه کتاب فرانکفورت مهم‌ترین آوردگاه فرهنگی جهانی در عرصه نشر و کتاب است که همه ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود. رویدادی که در آن تازه‌های نشر جهان از بازارهای نشر کشورهای مختلف عرصه و تجربه‌های جدید کسب می‌شود و فن‌آوری‌های به‌روز نشر در این نمایشگاه آموخته می‌شود. ایده‌های نو در حوزه نشر و کتاب مطرح، روابط حرفه‌ای و کاری بین عوامل نشر از کشورهای مختلف برقرار می‌شود و توسعه می‌یابد. حق کپی‌رایت هزاران عنوان کتاب مبادله و صدها رویداد فرهنگی در قالب همایش، سمینار، کارگاه آموزشی، سخنران و ... در موضوع نشر و کتاب برگزار می‌شود.
 
مدیر آژانس ادبی پل نمایشگاه کتاب فرانکفورت را امکانی مناسب برای بسترسازی و استفاده مفید شرکت‌کنندگان اعم از غرفه‌داران، بازدیدکنندگان، آژانس‌های ادبی دانست و ادامه داد: این نمایشگاه از بخش‌های مختلف ازجمله سالن نمایش و معرفی کتاب، سالن کپی‌رایت، باشگاه تجاری، سالن موزعان و کتاب‌فروشان، سالن ترجمه و ادبیات، سالن کتابخانه‌های بین‌المللی، سالن تجارت و رسانه، سالن مبادلات کپی‌رایت فیلم‌نامه، سالن ویژه آشپزی و سرگرمی، تالارهای گفت‌وگو، سالن‌های کنفرانس و سخنرانی تشکیل شده است.

شرکت سلیقه‌ای در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
جعفری‌اقدم  با اشاره به اینکه ایران بیش از دو دهه است که در این نمایشگاه هم شرکت می‌کند، ادامه داد: این حضور در طول سالیان مختلف شکل و شمایل مختلفی داشته است که به تناسب نگاه و رویکرد مسئولان و متولیان فرهنگی وقت نشر در کشور، به شکل متفاوت اجرا شده است.
 
او ادامه داد: عوامل نشر ایران که در این رویداد شرکت می‌کنند –به‌جز عده معدودی از ناشران و بازدیدکنندگان که با هزینه شخصی خود را به این نمایشگاه می‌رسانند- اغلب در یک غرفه دسته‌جمعی به‌عنوان غرفه ملی کتاب ایران تجمیع داده می‌شوند؛ غرفه‌ای که در یکی از سالن‌های عمومی که ویژه نمایشگاه و معرفی کتاب‌های اغلب عمومی و محل مراجعه و بازدید مخاطبان خاص است، برپا می‌شود؛ به‌این‌معنی که ناشران ایرانی در حوزه کودک و نوجوان، حوزه دانشگاهی و دیگر حوزه‌ها و آژانس‌های ادبی در سالنی حاضر می‌شوند که مخاطب هدف را ندارند.

جعفری‌اقدم درباره میزان بهره‌برداری ایران از نمایشگاه کتاب فراکفورت بیان کرد: از طرف دیگر با وجود امکانات و ظرفیت‌هایی که نمایشگاه فرانکفورت در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد، اغلب شرکت کنندگان ایرانی تنها توفیق استفاده از بخش نمایشگاهی -محل نمایش و معرفی کتاب- را پیدا می‌کنند و از استفاده از امکانات دیگر اغلب مغفول می‌مانند.
 
او ادامه داد: امسال، بیست‌ویکمین دوره حضور آژانس پل در نمایشگاه فرانکفورت است. سال‌ها در غرفه ایران فعالیت کردیم و بعد از سال‌ها غیبت این آژانس در سالن کپی‌رایت نمایشگاه حضور خواهد داشت.
 
او در معرفی برنامه‌های مهم امسال آژانس ادبی پل در نمایشگاه فرانکفورت توضیح داد: امسال برنامه دیدار و مذاکره با 52 ناشر و آژانس ادبی از کشورهای مختلف، معرفی بیش از 500 عنوان کتاب ایرانی در موضوعات مختلف در ملاقات‌های رودررو با طرف‌های خارجی ازجمله کره جنوبی، اسپانیا، ترکیه، نروژ، بلغارستان و سوییس مذاکره می‌کنیم و در مراسم افتتاحیه غرفه‌های بعضی از کشورها ازجمله اندونزی، اسپانیا، ترکیه، امارات و چین که از آژانس پل به صورت رسمی دعوت کرده‌اند، حضور خواهیم داشت.
 
همچنین نسخه چاپی مجله انگلیسی Publishing in Iran Magazine که با کمک معاونت فرهنگی چاپ شده در غرفه ایران توزیع خواهد شد. جعفری‌اقدم دراینباره گفت: البته پی.دی.اف این مجله از طریق میل از قبل برای ناشران خارجی ارسال شده و نسخه چاپی به صورت محدود در غرفه ایران عرضه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها