یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
خدمات «پست کتاب» برای ناشران دندان‌گیر نیست

پریا آقایی، میزان تخفیف شرکت ملی پست برای ناشران را قابل توجه و دندان‌گیر نمی‌داند و می‌گوید: زمانی استفاده از خدمات پست برای ناشر با اهمیت می‌شود که مرکز پخش از حلقه صنعت نشر حذف شود و ناشر مستقیم با کتاب‌فروش شهرستانی همکاری کند.

پریا آقایی، مدیرمسئول انتشارات «به‌نگار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره نقش شرکت پست در بهبود جریان توزیع کتاب بیان کرد: فکر می‌کنم تا زمانی که ناشران همچنان با مشکلات شبکه توزیع دست‌ به گریبان هستند، خدمات پست چندان تاثیر‌گذار نباشد. 

وی ادامه داد: در‌حالی‌که ناشران تک‌فروشی‌ها را به روش‌های متنوع و با استفاده از پایگاه اینترنتی و یا شبکه‌های مجازی انجام می‌دهند، پست نمی‌تواند تاثیر عجیب و غریبی بر جریان توزیع داشته باشد. ماجرا اینجاست که مگر ناشر چقدر توان فروش مستقیم و تک جلدی به مشتریان خود دارد که پست در محقق شدن آن تسهیل ایجاد کند.

آقایی گفت: تا به‌ امروز در استفاده از خدمات پست که با تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت ملی پست و موسسه خانه کتاب برقرار شده، مشکلی نداشته‌ام اما در مجموع به نظرم این تفاهم‌نامه برای ناشران چندان قابل‌توجه و به اصطلاح دندان‌گیر نیست و باری از دوش ناشران بر‌نمی‌دارد. میزان تخفیف شرکت ملی پست نیز چندان قابل‌توجه نیست.  
  
وی با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها در ارائه خدمات پستی به ناشران افزود: رویکرد یکسان و ثابتی در همه شعب پست برای ارسال بسته‌های کتاب ناشران وجود ندارد؛ به‌عنوان مثال با تغییر مکان دفتر نشر، مجبور به عقد قرار‌داد جدید با دفتر پست نزدیک دفتر شدم که با تغییراتی همراه بود. علاوه‌براین برخی شعب از قرارداد مشترک شرکت ملی پست با موسسه خانه کتاب بی‌خبرند.  

مدیر انتشارات به‌نگار افزود: اگر مشکلات شبکه توزیع کتاب در کشور مرتفع شود، ناشران چندان به خدمات پست نیاز پیدا نخواهند کرد؛ زیرا همان‌طور که گفتم درخواست مستقیم از ناشر که به مراجعه ناشر به پست معنا می‌دهد، در حد صفر است. 

آقایی بیان کرد: خدمات پست برای ارسال کتاب‌‌های به‌نگار به شهر‌های دیگر، هیچ‌وقت بهترین گزینه نبوده است؛ چراکه بسته‌ها بی‌تردید با تاخیر ارسال می‌شود و مراکز پخش باز هم گزینه بهتری هستند. علاوه ‌براین ناشران برای ارسال بسته‌های درون‌ شهری از پیک و یا نیروی دفتر نشر استفاده می‌کنند که خود هزینه‌بر است.

وی درباره اینکه خدمات پست برای ناشران می‌تواند موثر و چشم‌‌گیر باشد، افزود: ابتدا باید دیدگاه منفی صنف کتاب‌فروشان و موزعان کتاب با فروش مستقیم ناشر برطرف شود تا بعد به موضوع تاثیر‌گذاری پست برسیم. نباید فراموش کنیم، تا زمانی که موزع حضور دارد و فعال است، پست نمی‌تواند به‌عنوان حلقه واسط بین ناشر و کتاب‌‌فروش حاضر باشد.  

مدیر انتشارات به‌نگار ادامه داد: زمانی استفاده از خدمات پست برای ناشر با اهمیت می‌شود که مرکز پخش از حلقه صنعت نشر حذف شود و ناشر مستقیم با کتاب‌فروش شهرستانی همکاری کند.

آقایی بیان کرد: من فقط برای مشتری مستقیم و تک نسخه‌ای از خدمات پست استفاده می‌کنم اما با توجه به گرانی خدمات پست در ارسال بسته‌های کتاب(تعداد بالای کتاب) به شهرستان از باربری استفاده می‌کنم. هرچه میزان تخفیف شرکت پست افزایش پیدا کند اما همچنان معتقدم هزینه‌های باربری برای ناشران به‌صرفه‌تر است.  

وی گفت: با فرض حذف شبکه توزیع و باقی ماندن دو راه ارتباطی یعنی باربری و پست برای ناشران، شاهد شکل‌گیری رقابت بین شرکت پست و باربری بر سرموضوع قیمت خواهیم بود و پیش‌بینی می‌کنم اگر این فرض عملی شود، آن وقت است که ناشران برای ارسال مرسولات خود به پست گرایش نشان خواهند داد چراکه این شرکت قاعدتا حفاظت بیشتری از مرسوله‌ها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها