یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
بهترین استراتژی‌ برای تبلیغ کتاب چیست؟

مدیر انتشارات کارگزار روابط عمومی معتقد است؛ تربیت متخصصان تبلیغات کتاب بسیار ضروری است زیرا آن‌ها می‌توانند به ناشران کمک کنند تا دریابند که چه نوع تبلیغاتی برای دسترسی به مخاطبان و فروش کتاب‌هایشان موثرتر است.

مهدی باقریان، مدیر انتشارات کارگزار روابط عمومی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح دلایل بی‌توجهی ناشران به تبلیغات در حوزه کتاب، گفت: نبود راهبردها و استراتژی‌های مناسب تبلیغاتی یکی از عوامل بی‌توجهی به تبلیغات کتاب است. بخش بزرگی از ناشران ما، راهبردها و بسترهای لازم را برای تبلیغ کتاب‌های خود ایجاد نکرده‌اند؛ درحالی‌که ابزارهای زیادی در جعبه ابزار تبلیغ کتاب وجود دارد.
 
وی افزود: ناشران می‌توانند از این جعبه ابزار، به‌طور رایگان و برای تحقق اهداف خود که همان دسترسی به خوانندگان و در نتیجه فروش کتاب‌هایشان است، به‌خوبی و آسانی استفاده کنند.
 
باقریان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نکردن بر رسانه‌های اجتماعی، یکی از عوامل دیگر نبود تبلیغات برای کتاب به شمار می‌آید، عنوان کرد: همه ما می‌دانیم طراحی یک استراتژی تبلیغاتی مناسب برای حضور موثر در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی تا چه اندازه می‌تواند برای ناشران ارزشمند باشد و برای رسیدن به خوانندگان، علاوه بر ایجاد سکوهای تبلیغاتی و بازاریابی جدید، باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود نیز استفاده کرد.
 
وی با ذکر مثالی در این زمینه توضیح داد: انتخاب بهترین بسترهای تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی برای هدف‌قرار دادن خوانندگان بسیار عالی است؛ بنابراین ناشران باید روی برخی رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی مانند لینکدین سرمایه‌گذاری کنند. البته متاسفانه فعلا به دلیل محدودیت‌های قانونی، دسترسی به برخی از بهترین‌ها و موثرترین سکوهای تبلیغاتی کتاب مانند آمازون و فیسبوک و همچنین برخی پیام‌رسان‌های موبایلی امکان‌پذیر نیست.
 
به گفته باقریان، با این حال ظرفیت‌های داخلی هم کم نیستند، ولی نیاز به برنامه‌ریزی، اختصاص بودجه حداقلی، نیروی متخصص کافی و در نتیجه حضور حرفه‌ای در این عرصه‌ها دارد.
 
نبود ساختار حرفه‌ای را جدی بگیریم
این فعال حوزه رسانه و ارتباطات، همچنین با اشاره به استفاده نکردن از سایت‌های تبلیغاتی رایگان کتاب از سوی ناشران عنوان کرد: برخی از پلت‌فرم‌ها و سیستم‌عامل‌ها، بسترهای تبلیغاتی کاملی را برای ناشران فراهم می‌کنند؛ زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد دسته‌ها و طبقات بسیار خاصی از افراد را مورد هدف قرار دهند. در این زمینه استفاده از سایت‌های تبلیغاتی رایگان کتاب یکی از این سکوهاست که ناشران می‌توانند آن‌ها را برای دسترسی به خوانندگان به خدمت بگیرند.
 
وی با بیان این که تدوین یک برنامه تبلیغاتی منسجم مستلزم وجود یک ساختار حرفه‌ای است، گفت: برای ناشری که فاقد یک ساختار حرفه‌ای است یا در ساختارش، روابط عمومی را لحاظ نکرده، قطعا اختصاص بودجه برای تبلیغات و بازاریابی نمی‌تواند معنی‌دار و نتیجه‌بخش باشد.

باقریان تاکید کرد: برای ایجاد چنین ساختاری، به سرمایه نیاز است که متاسفانه درصد زیادی از ناشران ما قادر به تامین چنین سرمایه‌ای برای ایجاد یک تشکیلات کاملا حرفه‌ای برای تبلیغ آثار و کتاب‌هایشان نیستند.
 
وی با بیان اینکه نبود یک برند قوی و ماندگار نیز از جمله موضوعات مهم در این زمینه به‌شمار می‌آید، افزود: اگرچه همه سکوهای تبلیغاتی رایگان درباره کتاب ممکن است مستقیما به فروش ختم نشود اما به ایجاد یک برند قوی و ماندگار در حوزه نشر کمک می‌کند و همین امر به‌مرور سبب فروش کتاب‌های بیشتر می‌شود و می‌تواند یکی از مفیدترین و عاقلانه‌ترین مسیرها و روش‌ها برای دسترسی به مخاطبان باشد.
 
نبود سیستم تربیت متخصصات تبلیغ کتاب
باقریان فقدان سیستم مناسب برای تربیت متخصصان تبلیغات کتاب را یکی از آسیب‌های جدی در بحث تبلیغات دانست و گفت: ناشران باید بهترین شیوه‌های تبلیغات کتاب را یاد بگیرند. علاوه‌براین تربیت متخصصان تبلیغات کتاب که این حوزه را به‌خوبی بشناسند بسیار ضروری است چون آن‌ها می‌توانند به ناشران کمک کنند تا دریابند که چه نوع تبلیغاتی به احتمال زیاد برای دسترسی به مخاطبان و فروش کتاب‌هایشان موثرتر است و سپس آن‌ها می‌توانند در تبلیغات و بازاریابی کمک کنند.
 
وی ادامه داد: البته دامنه تبلیغات ناشران محدود است، در حال حاضر تبلیغات ناشران حداکثر در چند حوزه وب‌سایت انتشارات، فروشگاه‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های رسمی در قالب تولید و انتشار خبر خلاصه می‌شود.
 
مدیر انتشارات کارگزار روابط عمومی با طرح این موضوع که کتاب باید به‌صورت گسترده در رسانه‌ها معرفی شوند، یادآور شد: متاسفانه برخی رسانه‌ها از جمله رادیو و تلویزیون در این زمینه کم کاری می‌کنند و به‌نظر می‌رسد برنامه‌ای برای معرفی کتاب‌های ارزشمند و فاخر حوزه‌های مختلف ندارند.
 
باقریان با بیان ایکه کاهش تولید کتاب‌های باکیفیت نیز در این حوزه موثر است، با طرح اینکه فقدان سرمایه و ساختار سازمانی مناسب به اضافه مشکلات اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های ناکافی و ناکارآمد نمی‌تواند منجر به آفرینش آثار باکیفیت شود، تصریح کرد: هیچ تبلیغاتی نمی‌تواند کتابی را که به لحاظ فرم و محتوا، کیفیت پایینی دارد توجیه کند؛ اما اگر یک کتاب از همه نظر خوب و با کیفیت باشد، تبلیغات در هر مرحله می‌تواند موثر باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    این متخصص های کتاب نیستند که در ایران باعث فروش می شوند بلکه کسانی اند که در اینستا فالور دارند و مترجم و نویسنده شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها