شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
هنوز به هیچ ناشری برای شرکت در نمایشگاه‌های استانی نمایندگی نداده‌ایم

جعفریه می‌گوید شیوع تخلفاتی نظیر کتابسازی و تخفیف‌های نامتعارف، دلیل شرکت نکردن ثالث در نمایشگاه‌های کتاب استانی است و درباره اعطای نمایندگی به کتاب‌فروشان استانی، باید منتظر نظر اتحادیه ماند.

محمدعلی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره مشارکت کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه‌های استانی به شکل نمایندگی مراکز نشر گفت: به نقطه‌ای رسیدیم که در هیچ‌کدام از نمایشگاه‌های استانی شرکت نمی‌کنیم؛ زیرا معتقدیم در هرصورت، برگزاری این نمایشگاه‌ها به کتاب‌فروشی‌های استانی ضربه می‌زند. همچنین ناشران کتابساز عمدتا از فرصت نمایشگاه‌های استانی استفاده می‌کنند و این روند مانع رسیدن کتاب با کیفیت به مردم می‌شود.

ضرورت بازبینی در نمایشگاه استانی
او با اشاره به اینکه مردم به نمایشگاه کتاب اعتماد دارند و برای خرید کتاب به نمایشگاه مراجعه می‌کنند، توضیح داد: این درحالی است که ناشران کتابساز -مانند آن‌هایی که کتاب‌ها را با تخفیف 50 درصدی کنار خیابان می‌فروشند- کالای خود را در نمایشگاه‌های کتاب استانی عرضه می‌کنند. این ناشران در حقیقت از اعتبار ناشرهایی مانند ثالث برای فروش استفاده می‌کنند؛ برای همین تصمیم گرفتیم در نمایشگاه‌های کتاب استانی شرکت نکنیم.
 
جعفریه با بیان اینکه ناشر‌ان سال‌ها در نمایشگاه‌های کتاب استانی فعالیت کرده‌اند، توضیح داد: وقت آن است که سال‌های حضور ناشران در نمایشگاه‌های استانی را بازبینی و هزینه و فایده آن را بررسی کنیم تا متوجه شویم به چه نقطه‌ای رسیده‌ایم.
 
او با تاکید بر اینکه در تصمیم‌گیری‌ها باید نظر ناشران و کتاب‌فروشان پرسیده شود، افزود: در 6 ماه نخست سال باید چند سمینار برگزار می‌شد تا نتیجه مطلوبی در این زمینه حاصل شود. در شرایط حاکم، کمیته‌های مختلف اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان مانند کمیته ناشران عمومی هم با این نظر موافق است که ناشرها در نمایشگاه‌های استانی شرکت نکنند.
 
تصمیمات صنفی ارجح است
مدیر انتشارات ثالث با بیان اینکه به هیچ کتابفروشی‌ نمایندگی نداده است، بیان کرد: البته هنوز به بررسی این مورد نپرداخته‌ایم. اگر در کمیته ناشران عمومی تصمیم‌گیری جمعی انجام شود؛ طبق آن رفتار می‌کنیم؛ زیرا معتقدیم تصمیم‌ها باید به‌صورت صنفی گرفته شود.
 
او با اشاره به لزوم ارائه کتاب با کیفیت و با قیمت واقعی به خواننده گفت: شرایطی نیست که ناشرها بتوانند فعالیت درستی در چرخه نشر داشته باشند. باید به راهکار مناسب برسیم اما هنوز نرسیدیم.
 
جعفریه افزود: تا زمانی که برای نمایشگاه‌های استانی سازوکار مناسب نظارتی –مانند آنچه در نمایشگاه کتاب تهران انجام می‌شود- در نظر گرفته نشود، در این نمایشگاه‌ها شرکت نمی‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها