شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
ارسال 140 اثر به دبیر‌خانه جشنواره کاما/ کاهش مشارکت به‌دلیل گرانی کاغذ

منصور شادکام، با اعلام خبر ارسال 140 اثر به دبیر‌خانه نخستین جشنواره ملی کاما، گرانی کاغذ را یکی از مشکلات نویسندگان نابینا و زمینه‌ساز مشارکت اندک در این رویداد ارزیابی کرد.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر‌ اجرایی نخستین دوره جشنواره ملی «کاما» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آثار ارسالی به این رویداد بیان کرد: با توجه به پایان مهلت ارسال اثر به نخستین دوره جشنواره «کاما» مجموعا 140 عنوان کتاب به دبیر‌خانه ارسال شده است. از این تعداد 65 اثر مستقیما از سوی نویسندگان و مترجمان و هفت اثر از سوی ناشران کتاب بریل دریافت شده است.

وی افزود: در مجموع 19 نویسنده نابینا و کم‌بینا 24 اثر، 30 معلول جسمی حرکتی 51 اثر، سه نویسنده نابینا و ناشنوا سه اثر و یک اثر از یک نویسنده اعصاب و روان دریافت شده است. در بخش ناشران نیز هفت ناشر 48 اثر را ارسال کرده‌اند. همچنین در بخش نویسندگان غیر‌معلول فعال در حوزه تولید اثر با موضوع معلولیت 13 اثر از 12 نویسنده دریافت شده است.

شادکام ادامه داد: موضوع آثار ارسالی نیز شامل آموزشی، علمی، علوم‌اجتماعی و انسانی، ادبی و هنری است؛ علاوه‌ بر این 6 اثر ارسالی ترجمه و مابقی تالیفی هستند.

وی با اشاره به مشکلات نویسندگان نابینا بیان کرد: با توجه به مشکلات نویسندگان نابینا در تولید و عرضه آثارشان با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌نگاری شده است. تلاش داریم مشکلات این دسته از نویسندگان را در جلسه دیدار معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی کنیم.    

دبیر‌اجرایی نخستین دوره جشنواره «کاما» درباره زمان برگزاری آیین اختتامیه  نخستین دوره جشنواره کاما بیان کرد: آئین اختتامیه، پنجم آذر‌ماه ساعت 14 و 30 دقیقه تا 17 در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور درباره داوری آثار ناشران مشارکت‌کننده در جشنواره بیان کرد: آثار ناشران بریل از سوی دو نفر از اعضای انجمن نابینایان کشور و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره و کارشناسان انجمن نابینایان انجام می‌شود.   
 
شادکام درباره مشارکت اندک نویسندگان در جشنواره «کاما» گفت: آثار ارسالی باید طی پنج سال گذشته تولید شده باشند و تعیین این محدودیت زمانی و همچنین گرانی کاغذ به‌عنوان یکی از موانع قابل‌توجه برای نویسندگان موجب شد تا شاهد مشارکت اندک در این رویداد باشیم.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، به دلیل غیبت نماینده آن در نشست‌های شورای سیاست‌گذاری از فهرست مشارکت‌کنندگان حذف شده است.  

به گفته دبیر‌اجرایی نخستین دوره جشنواره «کاما» معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بانک مسکن، بانک تجارت، شرکت پرداخت الکترونیک صداد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، سازمان  فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها