چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه‌های استانی باعث تقویت آن‌ها می‌شود

رئیس‌دانا با تاکید بر افزایش نظارت بر نمایشگاه‌های کتاب استانی، گفت: اگر دولت بر برگزاری این نمایشگاه‌ها اصرار دارد، بهتر است که کتاب‌فروشان به نمایندگی از ناشران در آن فعال باشند.

علیرضا رئیس‌دانا، مدیر انتشارات نگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره امکان شرکت کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه‌های استانی گفت: اگر قرار است کتاب‌فروشی‌ها هم بتوانند در نمایشگاه استانی شرکت کنند، نمایندگی چند ناشر را بگیرند و کتاب بفروشند، خیلی بهتر از این است که خود ناشر با هزینه‌های گزاف در نمایشگاه‌های استانی شرکت کند. اگر دولت اصرار دارد که نمایشگاه استانی برگزار شود، خیلی بهتر است که این کار توسط کتاب‌فروشان و به نمایندگی از ناشران انجام شود.
 
او با بیان اینکه انتشارات نگاه حدود 1000 عنوان کتاب برای شرکت در نمایشگاه استانی دارد، توضیح داد: اما چند ناشر با این تعداد کتاب در ایران فعال است؟ هر کتابفروشی می‌تواند نمایندگی پنج ناشر را برای شرکت در کتابفروشی داشته باشد. مگر ما چند ناشر فعال در ایران داریم؟ فکر می‌کنم در حوزه علوم انسانی 60 تا 70 ناشر فعال و در دیگر بخش‌ها حدود 80 ناشر داشته باشیم، که بالای 10 کتاب در سال منتشر می‌کنند.
 
رئیس‌دانا بیان کرد: سال گذشته نگاه 350 عنوان کتاب، چشمه بالای 800 عنوان و ثالث بالای 300 عنوان کتاب چاپ کرده است. چند ناشر اینگونه می‌شناسید؟ من بیش از 15 ناشر نمی‌شناسم.  
 
مدیر انتشارات نگاه درباره به‌صرفه بودن مشارکت کتاب‌فروشی در نمایشگاه استانی برای ناشرهای دیگر استان‌ها، از جمله تهران، توضیح داد: هزینه پست، جزو بودجه در نظر گرفته شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد است؛ بنابراین با نماینده شدن یک کتابفروشی در نمایشگاه استانی از هزینه دو نفر کارمند، هتل، ناهار و صبحانه صرفه‌جویی می‌شود.
 
او ادامه داد: ما کتاب‌های پرفروش زیادی داریم و می‌توانیم خود در نمایشگاه استانی حضور داشته باشیم اما به نظر می‌رسد حضور ناشرهای کوچک در نمایشگاه استانی با هزینه‌های موجود به صرفه نباشد.

این ناشر پیشکسوت درباره تعامل با کتاب‌فروشی‌های استانی گفت: سال‌ها است که سیستم پخش و توزیع، کتاب‌های انتشارات نگاه را به شهرستان‌ها می‌فروشند و ما با کتاب‌فروش‌های شهرستان‌ها ارتباط نداریم. 

به گفته او اگر کتابفروش بتواند با ایجاد تعامل با ناشران، در نمایشگاههای استانی شرکت کند، از نظر اقتصادی تقویت می‌شود.
 
رئیس‌دانا با اشاره به اینکه قدرت خرید کتاب در همه جا به‌خصوص در شهرستان‌ها کم شده است، گفت: با نهایت تاسف بخشی از ناشرها کتاب‌های موازی منتشر می‌کنند و در نمایشگاه‌های استانی آن‌ها را با تخفیف 40 یا 50 درصد به فروش می‌رسانند. بعضی از خوانندگان از ترجمه‌های کتاب بی‌اطلاع هستند و وقتی می‌بینند که کتاب با تخفیف 50 درصد عرضه می‌شود، کتاب را می‌خرند و فکر می‌کنند که کتاب خوبی خریداری می‌کنند.

 مدیر انتشارات نگاه با اشاره به لطمه‌هایی که نمایشگاه‌های استانی به صنعت نشر وارد کرده، بیان کرد: حداقل می‌توانند این نمایشگاه‌ها را با نظارت بیشتری برگزار کنند؛ وگرنه می‌شوند جولانگاه کتاب ناشران زیرزمینی و ناشرهای موازی‌کار. همه همکاران همین حرف را می‌زنند.
 
مدیر انتشارات نگاه با اشاره به اینکه این نشر در نمایشگاه سنندج شرکت می‌کند، توضیح داد: برگزاری نمایشگاه کتاب استانی، قطعا به کتابفروش‌هایی که 12 ماه آنجا کتاب می‌فروشند، لطمه می‌خورند زیرا مردم سرانه کمتری برای خرید کتاب دارند و میزان نیاز سالانه خود را از نمایشگاه کتاب تهیه می‌کنند.
 
او ادامه داد: وقتی افراد کتاب‌های خود را از نمایشگاه استانی بخرند، فروش خیلی از کتابفروشان، کمتر خواهد شد. همین حالا هم کتابفروش‌ها برای روی پا ماندن مجبور به فروش لوازم جانبی شده‌اند؛ البته در همین اوضاع هم به‌سختی روزگار می‌گذرانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها