دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
بعد از 42 سال دومین مجموعه شعرم را چاپ کردم

محمدباقر کلاهی‌اهری گفت: «چرخ زدن با دلتنگی» دومین مجموعه شعر من است که قرار بود، سال 56 منتشر شود؛ اما به دلایلی آن را منتشر نکردم و این مجموعه بعد از 42 سال در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدباقر کلاهی‌اهری، شاعر و نویسنده پیشکسوت خراسانی امروز وارد 69‌ سالگی شد. این شاعر و نویسنده در توضیح فعالیت‌های این روزهای خود به ایبنا گفت: این روزها هم می‌نویسم و هم می‌خوانم و به این شکل خودم را سرگرم می‌کنم. من اول مهر 1329 متولد شدم. یکی از دوستان تعریف می‌کرد که در کودکی معلم‌ انشاء به او گفته بود که زندگی خود را شرح دهد و دوستم نوشته بود در سال فلان به دنیا آمدم؛ آموزگار گفته بود، دست نگه‌دار، نگو به دنیا آمدم؛ بگو به مشهد آمدم؛ چراکه دنیا خیلی بزرگ است و آدم‌های کمی به دنیا می‌آیند. من هم در سال 29 به دنیا نیامدم، به مشهد آمدم.
 
این شاعر در توضیح آثار جدیدش گفت: امسال مجموعه شعر «از نو تازه شویم» را که در سال 73 در نشر نیکا مشهد منتشر شده بود، با طرح‌هایی از رضا فردوسی و نقاشی جلد آیدین آغداشلو از سوی نشر آرادمان منتشر کردم. همچنین مجموعه شعر «چرخ زدن با دلتنگی»، نیز از آثار جدیدیم بود که آن نیز امسال و از سوی نشر آرادمان منتشر شد. در این مجموعه طرح‌ها و نقاشی‌هایم نیز آمده است.
 
 
وی ادامه داد: این طرح‌ها را با پیشنهاد دوستان در کتاب آورده‌ام؛ چراکه اصرار داشتند این کارها باید در جایی به نمایش درآید. در توضیح بیشتر مجموعه شعر «چرخ زدن با دلتنگی» باید بگویم که سال‌ها پیش کتابی داشتم که با ناشر توافق کردیم، آن را منتشر نکنیم و این همان کتاب است. این اتفاق سال 56 رخ داد. در آن سال‌ها به یکباره فضای سیاسی باز شد و کتاب‌هایی زیادی که پشت سانسور گیر کرده بودند، به شکل عجولانه به بازار آمدند. در آن شرایط فضا را برای نشر کتاب مناسب ندیدم؛ از این رو این کتاب هیچ وقت چاپ نشد.

کلاهی‌اهری در توضیح دلایل چاپ نشدن این مجموعه شعر گفت: در همان سال‌ها باقر مومنی کتابی به نام «درد اهل قلم» منتشر کرد و در آنجا به صفر تا صد موضوع سانسور پرداخت؛ همین موضوع سر و صدای زیادی به پا کرد. در آن سال‌ها سانسور کتاب حذف شد. الان فرصت نیست که برای شما تعریف کنم اما همین سانسور یک سنگری شده بود برای قایم شدن عده‌ای که دائم ادعا می‌کردند، ‌ما کارهای بسیار زیادی داریم که اجازه انتشار به آن را نمی‌دهند. وقتی این قانون برداشته شد، همه دیدند که این حرفا فقط ادعا بوده است.

وی افزود:‌ در آن سال‌ها یک سری کتاب‌های عجولانه با ترجمه‌های مارکسیستی به شکل افست به بازار آمد. این‌ کتاب‌ها به کتاب‌های «جلد سفید» معروف بودند و دلیل آن این بود که جلد برای آنها چاپ نمی‌شد. در واقع ناشر فرصتی نداشت تا برای این کتاب‌ها جلد چاپ کند و یک مقوای سفید می‌چسباند و می‌فروخت؛ در نتیجه شرایطی پیش آمد که کتاب‌های کمی جدی ترمز کشیدند. من هم چنین تصمیمی گرفتم؛ چراکه ناشرم شهرستانی بود و در آن فضا نمی‌توانست رقابت کند.
 
 
این شاعر خراسانی در توضیح کتاب «چرخ زدن با دلتنگی» اظهار کرد: حال برمی‌گردیم به سال 1397 که رضا عابدین‌زاده پیشنهاد داد که بخشی از شعرهای سال 56 را به همراه چند شعر جدید و طرح‌هایی که خودم کشیده بودم، تحت عنوان کتابی با همان نام قدیمی یعنی «چرخ زدن با دلتنگی» منتشر کنم که سرانجام این کتاب از سوی نشر آرادمان منتشر شد.

وی ادامه داد: در واقع این دومین کتاب من است که بعد 42 سال زیر خط چاپ رفته است؛ چراکه نخستین کتاب من سال 55 منتشر شد و قرار بود که این دومین اثرم باشد. من از سال 55 تا 70 کتابی چاپ نکردم؛ چراکه به دلیل جنگ و انقلاب، فضایی بر جامعه حاکم بود که من نمی‌توانستم کاری عرضه کنم. بنابراین کار به ناشر ندادم. با گذشت زمان و در اوایل دهه 70 یک چرخه جدیدی ایجاد شد که من در آن فضا چند کتاب چاپ کردم.

کلاهی اهری با اشاره به انتشار مجموعه شعر جدیدش در نمایشگاه سال آینده اظهار کرد: با ناشری در مشهد قرارداد دارم و قرار است تا شعرهایی از من را به انتخاب رضا عابدین‌زاده منتشر کند. این مجموعه «در آن تابستان که گریستم» نام دارد که به همراه تعداد دیگری از طرح‌های من از سوی نشر سپیده‌باوران در مشهد منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها