چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
کارگروه نشر الکترونیک اتحادیه ناشران فعال شد

کارگروه نشر الکترونیک اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با ارائه تعریف درستی از نشر الکترونیک، کتاب الکترونیک، کتاب گویا و موارد مرتبط با کتاب و همچنین ساماندهی دست‌اندرکاران این حوزه فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

حسن احمدی، رئیس کارگروه نشر الکترونیک اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیش از این پنج رسته داشت و از سال 1389 طی تلاش‌هایی که در اتاق اصناف انجام شد، یک رسته رسمی با عنوان نشر الکترونیک به مجموعه اتحادیه افزوده شد.
 
وی ادامه داد: بر این اساس ناشران الکترونیک می‌توانستند زیر چتر حمایتی اتحادیه قرار گیرند و از آن زمان نیز کارگروه نشر الکترونیک فعالیت داشت ولی به دلیل اینکه در اولویت کارها قرار نمی‌گرفت، اجرایی شدن کارها در آن به تاخیر افتاد.
 
احمدی با اشاره به آغاز فعالیت هیات مدیره جدید اتحادیه توضیح داد: این هیات مدیره برای فعال شدن برنامه‌های کارگروه تاکید زیادی دارد و از سوی دیگر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به دنبال ساماندهی وضعیت فعالان نشر الکترونیک است و از این فعالیت‌ها حمایت می‌کند.
 
وی با اشاره به نشست اخیر کارگروه نشر الکترونیک درباره اولویت‌های کاری کارگروه گفت: عمده برنامه‌هایی که در این کارگروه دنبال خواهیم کرد، تدوین آئین‌نامه‌ای به لحاظ ساختاری و اجرایی است تا از ناشرانی که می‌توانند تحت پوشش این کارگروه قرار گیرند، برای همکاری دعوت کنیم. از سوی دیگر ماموریت و اهداف دیگری نیز وجود دارد که مطابق با آئین‌نامه ‌آن‌ها را پیش می‌بریم.
 
رئیس کارگروه نشر الکترونیک اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: از سوی دیگر در این کارگروه می‌توانیم بخش‌های تخصصی شامل مباحث حقوقی، آموزشی و حضور در نمایشگاه‌ها را دنبال کنیم تا اعضا بتوانند در مشارکت با سایر کارگروه‌های فعال، در راستای سیاست‌های کلی اتحادیه خدمات متقابلی به یکدیگر ارائه دهند.
 
احمدی با بیان اینکه ما تعریف درستی از نشر الکترونیک، کتاب الکترونیک، کتاب گویا و موارد مرتبط با کتاب نداریم، گفت: در این زمینه تلاش داریم برای هر یک از این موارد تعاریفی در نظر بگیریم تا کارمان تفکیک شده باشد، زیرا در شرایط فعلی ما گروه‌های مختلفی داریم که در زمینه فناوری کار می‌کنند و از اتحادیه‌ها و اصناف مختلف مجوز می‌گیرند.
 
به گفته وی، در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است قالب ما قالب محتوا در حوزه کتاب است و به طور طبیعی کسانی در اتحادیه و کارگروه می‌توانند عضویت داشته باشند که کار آن‌ها در حوزه فناوری تولید محتوا باشد.
 
احمدی توضیح داد:‌ در قالب نشر الکترونیک نیز اگر کسانی باشند که در حوزه نشر پلتفرم عرضه کتاب الکترونیک کار می‌کنند، مثل ناشران کتاب، موزع الکترونیکی هستند و نمونه‌های زیادی در بازار وجود دارد. همچنین اگر کسی در حوزه نشر و محتوای الکترونیک کار می‌کند نیز ناشر الکترونیک است و زیر چتر خدمات اتحادیه می‌تواند خدمات ارائه دهد.
 
وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است کسانی به این حوزه بیایند که در حوزه کتاب کار کنند، گفت: افراد فعال در حوزه‌های غیرکتابی می‌توانند از مجموعه‌‌های صنفی دیگر خدمات دریافت کنند. ما اگر با این وضعیت کار را شروع کنیم کسانی می‌توانند عضو اتحادیه شوند و با کارگروه مشارکت داشته باشند که به صورت اختصاصی در حوزه نشر الکترونیک و کتاب الکترونیک فعالیت کنند.
 
احمدی همچنین به برنامه‌های متنوع برای حضور هدفمند نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب تهران نیز عنوان کرد: تلاش می‌کنیم امسال در نمایشگاه به‌صورت جدی و تخصصی‌تر در حوزه کتاب الکترونیک و کتاب صوتی با حضور دست‌اندرکاران و متخصصان این حوزه فعالیت داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها