شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
«نور زمستانی» را تحت تاثیر موراکامی، فیلیپ راس و سال بلو نوشتم

امید رضایی نویسنده رمان «نور زمستانی» در معرفی اثر خود می‌گوید: «نور زمستانی» حدود هفتاد و شش راوی دارد که هرکدام از زاویه خود، یک داستان مستقل را به صورت مونولوگ روایت می‌کنند؛ برخی از این راویان اشیا و عده‌ای دیگر انسان ‌هستند.

به گزارش خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) امید رضائی پزشک فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی و در عین حال شاعر و نویسنده است. او کتاب‌هایی در حوزه تخصصی خود نوشته و در این سال‌ها به دنبال علاقه دیگر خود، نویسندگی رفته است و اولین کتابی که از وی چاپ شده مجموعه شعر «طعم گس تولد» است. سال گذشته نیز رمان «نور زمستانی» را نوشته و منتشر کرده است که امسال به چاپ دوم رسیده است. 

 

امید رضائی درباره ایده شروع نگارش کتاب «نور زمستانی» در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد: من نویسنده نیستم، بلکه پزشکم و زندگی من مرتبط با خون و سرطان است. نویسندگی را دوست دارم و داستان‌هایی در ذهن دارم. طرح کتاب اینگونه به ذهن من رسید که وقتی ما انسان‌ها می‌میریم در ذهن انسان‌های دیگر می‌مانیم و آن‌ها ما را به نحوی به یاد می‌آورند.

وی درباره این کتاب گفت: رمان «نور زمستانی» حدود هفتاد و شش راوی دارد که هرکدام از زاویه خود و یک داستان مستقل را به صورت مونولوگ روایت می‌کنند؛ برخی از این راویان اشیا و عده‌ای دیگر انسان ‌هستند. در هرکدام از این داستان‌ها یک خاطره وجود دارد و در نهایت مانند یک پازل جمع می‌شود و داستان یک خانواده ایرانی را در چهل یا پنجاه سال اخیر تشکیل می‌دهد.

این نویسنده درباره شباهت نام کتاب با فیلمی از اینگمار برگمان اظهار کرد: بله فیلمی با نام نور زمستانی توسط این کارگردان ساخته شده است اما رمان و فیلم ارتباطی با یکدیگر ندارند. در جریان داستان کتاب اتفاقی رخ می‌دهد که این «نور زمستانی» معنا پیدا می‌کند.
 
 

او همچنین گفت: به نویسندگی علاقه دارم و بعد از این نیز این کار را انجام می‌دهم. در حال حاضر نیز درگیر نگارش داستان دیگری هستم که ماجرای زندگی یک پزشک خانم را بازگو می‌کند و چند طرح دیگر نیز در ذهن دارم.

امید رضایی در پایان گفت: از سال 74 که وارد دانشگاه شدم حدود بیست سال درگیر درس و امتحان بودم و اکنون فرصت پیدا کرده‌ام تا به امر نوشتن نیز بپردازم. خواندن را دوست دارم و از نویسندگان مورد علاقه‌ام می‌توانم به هاروکی موراکامی، فیلیپ راث و سال بلو اشاره کنم که در زمان نوشتن «نور زمستانی» هم تحت تاثیر این سه نویسنده بودم. من زیر نظر هیچ‌کسی نوشتن را نیاموختم و شاگرد تمام نویسندگان دنیا هستم.

انتشارات نغمه زندگی کتاب «نور زمستانی» نوشته امید رضائی را 170 صفحه، با تیراژ 1000نسخه و با قیمت 50000تومان منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها