دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
ضربات مهلکی به قاچاق کتاب وارد شده است

مدیر نشر چشمه معتقد است: برخورد جدی با قاچاقچیان کتاب به هماهنگی میان اتحادیه ناشران و کتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اماکن و قوه قضاییه نیازمند است تا این رشته گسسته نشود و با شدت ادامه پیدا کند.

حسن کیائیان، مدیرمسئول نشر چشمه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اقدامات کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان در برخورد با قاچاقیان کتاب گفت: فعالیت چندین ماهه این کارگروه مثبت و ضروری بوده است؛ زیرا قاچاقچیان کتاب پیش سراغ تمام کتاب‌های پرفروش ناشران رفته بودند.
 
وی با بیان این که یک‌بار در بساط یک دستفروش قاچاق، ۱۰ کتاب پرفروش انتشارات خودمان را دیده است، اظهار کرد: هر ناشری به کمک کتاب‌های پرفروش خود می‌تواند به کارش ادامه دهد و کتاب‌های جدید چاپ کند و اگر فروش این کتاب‌ها لطمه بخورد لطمات زیادی به ناشر وارد می‌شود.
 
کیائیان با بیان اینکه برخی از کتاب‌های کشف شده گاهی حتی 10هزار نسخه تیراژ داشتند، عنوان کرد: به دلیل اینکه تعداد زیادی دستفروش کتاب در سطح شهر تهران توسط قاچاقچیان کتاب تغذیه می‌شدند و حجم کتاب‌های مورد نیاز آن‌ها بالا بود، نسخه‌های قاچاق اغلب در تیراژهای بالا تولید می‌شدند.
 
وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات کارگروه صیانت بر این باورم که لطمات زیادی به این گروه وارد شده است، ادامه داد:‌ البته باید بدانیم این کاری نیست که کارگروه به تنهایی پیش ببرد بلکه استمرار آن نیازمند حضور ضابط قانونی در کنار کارگروه است؛ زیرا برخی مواقع تا هماهنگی حضور ضابط قوه قضاییه، انبارها خالی شده‌اند.
 
کیائیان با بیان اینکه روند برخورد با گروه‌ها قاچاقچیان کتاب از لحظه کشف و شناخت انبار تا برخورد قانونی نباید زمان زیادی باشد، گفت: بارها پیش آمده است که این گروه‌ها از این بازه زمانی برای جابه‌جایی کتاب‌های انبار خود استفاده کرده‌اند؛ به‌طوری که وقتی ضابطان قوه قضاییه رسیدند انبار خالی شده بود.
 
وی تاکید کرد: به همین دلیل معتقدم این کار به هماهنگی میان اتحادیه ناشران و کتابفروشان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره اماکن و قوه قضاییه نیازمند است. مهم این است که این رشته گسسته نشود و با شدت چند ماه پیش ادامه پیدا کند و به همین دلیل هماهنگی در میان دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف یک ضرورت است.
 
مدیر نشر چشمه درباره تبعات برخورد با قاچاقچیان کتاب گفت: در ماه‌های اول که ضربات مهلک اساسی بر پیکره این سودجویان و قاچاقچیان وارد شد، روند فروش ناشران و توزیع‌کنندگان خیلی بهتر و بیشتر شده بود.
 
وی افزود: زیرا تعداد زیاد دستفروش‌های کتاب که در سطح شهر تهران فعال هستند و اینکه متاسفانه‌ برخی از کتابفروشان در سطح کشور با این باند و گروه در تماس بودند، فروش و توزیع کتاب ناشران و کتابفروشان را تحت تاثیر قرار داده بود که خوشبختانه این اثر اکنون کمتر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها