چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
دبیر‌خانه دائمی نشان شیرازه تشکیل شد/ تاثیر مشکل‌های اقتصادی بر کیفیت کتاب‌ها

علی ثابت ضمن اشاره به روند برگزاری سومین دوره نشان شیرازه، وجود مشکل‌های اقتصادی را مانعی بر سر راه رسیدن به کیفیت در نشر دانست و گفت: آثار این دوره را چندان ایده‌آل ارزیابی نشدند.

علی ثابت، دبیر علمی سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب(نشان شیرازه) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره این دوره از این رویداد بیان کرد: در مجموع 893 اثر به دبیر‌خانه ارسال و آثار در دو مرحله «پیکره» و «اجزا» از سوی هیات داوران بررسی شد.

وی ادامه داد: داوران آثار را ابتدا در مرحله «پیکره» از نظر کلیت و شاکله، شامل جلد و طراحی صفحه‌های داخل کتاب بررسی کردند. اگر کتاب در این مرحله حائز شرایط شناخته نشد، مجدد در مرحله «اجزاء» یعنی از نظر جلد و طراحی متن و طراحی قلم داوری شده است. حذف آثار در مرحله دوم به معنای حذف کامل اثر از دایره داوری بود.

وی افزود: از بین آثار ارسالی، 63 اثر برای داوری نهایی منتخب و از بین این آثار 11 اثر به‌عنوان، برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده‌اند که یکشنبه 13 مرداد‌ماه در فرهنگستان هنر معرفی خواهند شد.

این گرافیست همچنین خبر داد: علاوه‌براین نمایشگاه آثار منتخب سومین دوسالانه نشان شیرازه در نگارخانه استاد فرشچیان موسسه صبا به مدت پنج روز از 13 تا 17 مرداد‌ماه برپا می‌شود.   

ثابت درباره کیفیت و کمیت سومین دوره دوسالانه «نشان شیرازه» ادامه داد: اصلی‌ترین هدف از برگزاری یک رویداد، تاثیر‌گذاری طولانی ‌مدت آن است. با توجه به تجربه برگزاری دو دوره از رویداد «نشان شیرازه» برای  تاثیر‌گذاری آن نیازمند برگزاری دوره‌های بیشتری هستیم.

وی افزود: هنر کتاب‌آرائی، جلد‌سازی و طراحی متن کتاب در ایران از نگاه سنتی دارای سابقه دیرینه است. با توجه به ظهور فناورِی‌های نوین و همچنین پاسخ به  نیاز مخاطبان باید به طراحی خلاقه توجه کنیم. بی‌تردید در مقایسه با سال‌های گذشته طراحی خلاقانه کتاب متفاوت شده و با وجود همه این پیشرفت‌ها، باید گفت در مراحل ابتدایی طراحی کتاب قرار داریم.
     
دبیر علمی سومین دوسالانه هنر طراحی کتاب(شیرازه) گفت: هیات داوران و دبیر‌خانه جشنواره «نشان شیرازه» کیفیت آثار این دوره را چندان ایده‌آل ارزیابی نکردند. به‌نظر‌ می‌رسد، مشکلات اقتصادی حوزه نشر کتاب یکی از موانع مهم برای هزینه‌ طراحی و توجه به خلاقیت باشد. به‌نظر می‌رسد سال‌ها و دوره‌های آتی این رویداد نظر ناشران بیشتری را به خود جلب کند و شاهد رشد کیفی این رویداد باشیم.

وی افزود: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری، دبیر‌خانه دائمی نشان شیرازه تشکیل شده است و علاوه‌براین در نظر است با وزارت آموزش عالی و چند دانشگاه هنر برای ایجاد رشته تخصصی «طراحی کتاب» رایزنی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها