سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
قاچاقچیان از آشفتگی‌ صنف نشر استفاده می‌کنند

مدیر انتشارات صابرین می‌گوید: در صنف نشر طی سال‌های اخیر همه همدیگر را تخریب کرده‌اند و این موضوع موجب سوءاستفاده عده‌ای شده است و آن‌ها با خود فکر کردند وقتی یک صنف به منافع مشترک فکر نمی‌کنند بازار خوبی برای ما است.

محمدرضا توکل صدیق، مدیر انتشارات صابرین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عوامل موثر در قاچاق‌ کتاب عنوان کرد: یکی از دلایل اصلی این است که طی سال‌های اخیر حوزه نشر به دلیل درگیری و تنش‌های داخلی این صنف ضعیف شده و سودجویان می‌دانند که این صنف توان واکنش نشان دادن به این مسائل را ندارند به همین دلیل به راحتی ورود پیدا می‌کنند.
 
وی افزود: به نظر من رشد و گسترش پدیده قاچاق کتاب به درون صنف برمی‌گردد، در یک بازه زمانی وقتی فیلم‌ها تکثیر و کنار خیابان‌ها فروخته می‌شد،‌ سینماگران با همدیگر متحد شدند و جلوی این کار را گرفتند، زیرا منافع مشترک خود را درک کردند و فهمیدند در سایه اتحاد و همدلی می‌توانند منافع مشترک خود را تامین کنند.
 
توکل با بیان اینکه واکنش‌ها به تکثیر غیرمجاز عموما کم و کوتاه‌مدت بوده است، گفت: زمانی که آثار به شکل غیرمجاز منتشر می‌شوند، افرادی هستند که صرفا برای واکنش نشان دادن، تبلیغات انجام می‌دهند اما کارها ادامه پیدا نمی‌کند.
 
وی با اشاره به برخی آشفتگی‌های درون صنفی یادآور شد: متاسفانه برخوردها ادامه ندارد، زیرا معتقدم که در این صنف طی سال‌های اخیر همه همدیگر را تخریب کرده‌اند و این موضوع موجب سوءاستفاده عده‌ای شده است و آن‌ها با خود فکر کردند وقتی یک صنف به منافع مشترک فکر نمی‌کنند بازار خوبی برای ما است.
 
توکل در این زمینه، گفت: در این زمینه قبل از هر کار و اقدامی باید عواملی که مناقشات و اختلافات را به جود آورده‌اند را درک کنیم و تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیریم.

به گفته وی، اگر فضای همدلی، آرامش، تعامل و صمیمت در صنف باشد اهالی این صنف می‌تواند از منافع خود دفاع کند اما طبیعی است در خانه‌ای که دعوا است عده‌ای به فکر غارت آن بیفتند، در این زمینه یکدلی، تعامل و همصدایی در صنف می‌تواند از بخش زیادی از این پدیده‌‌ها جلوگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها