یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
دستیابی به عنوان پایتخت کتاب جهان دیپلماسی فرهنگی می‌خواهد

به گفته دبیر اجرایی شهر پایتخت کتاب و جشنواره‌ها‌ی روستاها و عشایر دوستدار کتاب، برای اینکه یکی از شهرهای ایران به عنوان پایتخت جهانی انتخاب شود، نیاز به رایزنی سیاسی است.

مهدی حشمتی، دبیر اجرایی شهر پایتخت کتاب و جشنواره‌ها‌ی روستاها و عشایر دوستدار کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تغییراتی که این دوره از شهر پایتخت کتاب، خواهد داشت، گفت: تغییرات نسبت به سال‌های گذشته در راستای جهانی شدن پایتخت کتاب است. یزد تمام توان خود را به میدان گذاشته است که در سال 2022 پایتخت جهانی شود. پیش از این برنامه‌ها در سطح داخلی و ملی بود، اما این روزها برای برنامه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی انجام می‌شود.
 
او درباره اینکه آیا پایتخت جهانی شدن برای یکی از شهرهای ایران ممکن است، توضیح داد: آنطور نیست که شهرهای بزرگ و با امکانات انتخاب شوند. تا به‌حال شهرهای خیلی کوچک هم انتخاب شدند. دلیل این است که در انتخاب پایتخت جهانی به برنامه‌ها توجه می‌کنند.
 
حشمتی ادامه داد: این امکان وجود دارد که در این دوره از پایتخت جهانی یکی از شهرهای کشور ما انتخاب شود، اما نیاز به رایزنی سیاسی وجود دارد که به انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت جهانی کمک می‌کند. مانند دبی که در سال‌های گذشته با کمک رایزن‌های سیاسی خود انتخاب شد.
 
دبیر اجرایی پایتخت کتاب با تاکید بر اینکه باید در کشورمان فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی فعال‌تر شود، گفت: در این روزها دیپلماسی فرهنگی ایران کمتر فعال است و به این دلیل که در کشور ما نمی‌توانند خود را به خوبی معرفی کنند.
 
تخصیص دو ردیف بودجه برای پایتخت کتاب
دبیر اجرایی پایتخت کتاب درباره تخصیص دو ردیف بودجه برای پایتخت کتاب توضیح داد: برای پایتخت کتاب دو ردیف بودجه در نظر گرفته شده است؛ یکی برای اینکه این جشنواره را برگزار کنیم که در آن کشورهای مختلف برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و بودجه دیگر برای این است که شهرهای مختلف بتوانند برنامه‌هایی که ارائه می‌شود، اجرایی کنند.
 
حشمتی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که وزارت ارشاد در چند سال گذشته به پایتخت کتاب اختصاص داده است، اظهار کرد: این بودجه نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه به علت مشکلات مالی که دولت با آن گرفتار است، به مقدار زیادی هم کاهش پیدا کرده است. ما سعی کردیم از مشارکت نهادهای مختلف برای پوشش این مساله کمک بگیریم. 
 
او ادامه داد: برای کاهش هزینه‌ها هر نهادی که فکر کردیم، می‌تواند در برنامه‌های پایتخت کتاب فعالیت داشته باشد، مشارکت دادیم. مانند نهاد ریاست جمهوری، کانون‌های مساجد، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و ... برای مثال پارسال برنامه‌های پایتخت کتاب، با همکاری کتابخانه ملی در این کتابخانه برگزار شد.
 
حشمتی با اشاره به اینکه هر شهر باید خود برنامه‌های اجرایی‌اش را عنوان کند، توضیح داد: هر شهر باید ضمانت اجرایی داشته باشد. شورای شهر و شهردار باید ضمانت کنند که برنامه‌ها را اجرا کنند و ما هم  آنها را در اجرای برنامه‌هایشان کمک می‌کنیم.
 
به گفته دبیر اجرایی پایتخت کتاب همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا کنون واقعا خوب بوده است در حالی که سال‌های ابتدایی این همکاری به خوبی انجام نمی‌شد. او افزود: بعد از هشت سال فعالیت می‌توان گفت همکاری شهرها و روستاها بهتر شده است. ما در حال ایجاد شبکه دوستدار کتاب هستیم که در آن شهردارها و رئیس‌های ادارات کل ما شرکت داشتند، انتخاباتی برگزار شد و از بین آنها گروهی را برای مدیریت شبکه انتخاب کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها