دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
تبادل 800 هزار جلد کتاب در 4 سال

مرکز تبادل کتاب با هدف ایجاد ارتباطی مستمر میان کتاب‌داران و کتاب‌خوانان ازچهارسال پیش فعالیت خود را در قالب جمع‌آوری و تبادل کتاب‌های دسته‌دوم آغاز کرده و هم‌اکنون 400هزار جلد کتاب در این مرکز موجود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرکز تبادل کتاب طی سه‌سال اخیر در حوزه مبادله کتاب‌های دستِ دوم بین دوستداران کتاب فعالیت داشته و از این حیث، تنها مرکزی است که فعالیت‌های خود را بر این محور استوار کرده است؛ تاجایی که به گفته مسئولانش تا کنون 800 هزار جلد کتاب در این مرکز مبادله شده است. همچنین قابل توجه است که هم‌اکنون 400هزار جلد کتاب در این مرکز موجود است.

مرکز تبادل کتاب توانسته اقدام قابل توجهی در راستای دسترسی ساده و ارزان به کتاب بردارد و هم‌‌اکنون با عضویت 24هزار و 700نفر مشغول به فعالیت است. این تعداد کاربر به صورت مستقیم با یکدیگر به تبادل کتاب می‌پردازند. اگر گذرتان به کوچه شهید برادران مظفر شمالی بیافتد احتمالا فروشگاه بزرگی را می‌بینید که سردر آن نوشته: مرکز تبادل کتاب.
 
به‌روزرسانی کتاب‌ها در مفاصل 6ماهه
اسکندری‌نیا مدیر سالن مرکز تبادل کتاب، با اشاره به اینکه این مرکز یک مرکز خودگردان است و با مدیریت داخلی اداره می‌شود، گفت: مرکز تبادل کتاب زیر نظر سازمان یا ارگان خاصی نیست و به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند.

وی به پروسه‌ای که برای تبادل کتاب تعریف شده است، اشاره کرد و گفت: طبق پروسه تعریف‌شده، کتاب‌ها را دریافت می‌کنیم، اعتبارگذاری صورت می‌گیرد و بر اساس اعتباری که به صاحب کتاب اختصاص پیدا کرده، فرد می‌تواند کتاب‌های جدیدی دریافت کند.

اسکندری‌نیا درباره به‌روز شدن کتاب‌های مرکز تبادل کتاب بیان کرد: با توجه به حجم کتاب‌های دریافتی، هر شش ماه یک بار ما نزدیک به 5000جلد کتاب را از چرخه خارج می‌کنیم. همچنین در این بازه‌های شش ماهه، صفر تا صد کتاب‌های داخل مرکز نیز تغییر می‌کنند.

اسکندری‌نیا در مورد ملاک‌های دریافت کتاب در مرکز تبادل کتاب، توضیح داد: کتاب‌هایی که مجوز ندارند نمی‌توانند در این مرکز مورد تبادل قرار بگیرند.
 

فرسوده‌ها بازیافت می‌شوند
وی با اشاره به اینکه کتاب‌ها بر اساس فیزیکشان ارزش‌گذاری می‌شوند، گفت: کتاب‌هایی که فرسوده باشند و برای خواندن مناسب نباشند، مانند کتاب‌های کمک‌درسی نظام قدیم، برای بازیافت ارسال می‌شوند. مابقی کتاب‌ها عموما تبادل می‌شوند.

اسکندری‌‌نیا درباره فرآیند بازیافت بیان کرد: معمولا زمان تحویل گرفتن کتاب‌ها، در صورتی که کتاب فرسوده‌ باشد به صاحب کتاب می‌گوییم که از پذیرفتن آن معذوریم. درصورتی که بخواهند می‌توانند کتاب را برگردانند وگرنه به ما می‌سپارند و ما نیز آن را تحویل بخش بازیافت می‌دهیم.

وی درمورد کانال‌های اطلاع‌رسانی مرکز تبادل کتاب گفت: تنها کانال ارتباطی ما با مخاطبان، سایت ماست. کاربران و مخاطبان می‌توانند از طریق سایت، به بانک اطلاعاتی کتاب‌ها دسترسی داشته باشند و درمورد چگونگی فرآیند تبادل کتاب، اطلاعات کسب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها